WCG-vergadering oktober 2015: beknopt verslag

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken

WCG-vergadering oktober 2015


Op 5 oktober kwamen Frits, Palko, Simon, Joost, Harm, Paula, Gert-Jan, Tonny, Marten, Dirk en Nico bijeen. Enkele punten die werden besproken:


Wijziging woningwet

Nog geen nieuws. Gemeente Groningen stelt zich afwachtend op, en oefent derhalve ook geen invloed uit.


Revitalisering Woonschepenhaven

Steiger 3 is het eerst opgeknapt. Dat was ook de makkelijkste om mee te beginnen. Het baggeren is wel goed verlopen, maar toezeggingen en afspraken vertonen een dalende lijn. Een verklaring zou kunnen zijn dat het geld sneller opraakt dan dat het werk vordert. In dat geval bestaat het risico dat revitalisering op het eind een haastklus wordt.


Noorderhaven

In tegenstelling tot eerdere berichten komen er toch enkele 380V-aansluitingen in de Noorderhaven, vier in totaal en gelijkmatig verdeeld. Tonny doet mondeling verslag van het voortgangsoverleg, met name over de conclusie dat de huidige adressen in het bevolkingsregister het uitgangspunt zijn. Dit is vooral van belang voor enkele schippers die hun adres aan de noordzijde hebben maar aan de zuidzijde liggen.

Verder wordt geconstateerd dat er tamelijk veel ruimte is in de haven, maar dat nieuwe schepen desondanks nauwelijks worden toegelaten. Dat lokt burgerlijke ongehoorzaamheid uit in de zin van invaren zonder toestemming. Zolang er geen wachtlijst voor de Noorderhaven wordt bijgehouden, valt moeilijk vol te houden dat de haven vol zou zijn.


Waterkavels

Doordat Meerstad in al zijn aspecten overgaat naar de gemeente Groningen, hebben we plotseling waterkavels binnen de gemeente. Dat zijn duurverkochte ligplaatsen in van oorsprong niet-openbaar water, waarop in een soort koppelverkoop nog veel duurdere arken moeten worden gelegd. Over smaak valt te twisten, maar je zou kunnen zeggen dat met zulke hoge bedragen een hogere beeldkwaliteit mogelijk was geweest.

Nu we toch waterkavels in de gemeente hebben en de waarde van nieuwe ligplaatsen in het economisch verkeer bij de huidige schaarste de traditionele uitgiftesystematiek verstoort, moeten we ook de kansen zien die waterkavels bieden. Er ligt immers nog een opdracht voor de gemeente om een kleine twintig ligplaatsen die zij in portefeuille houdt (=leegstand), te compenseren. Als de gemeente dat doet met bijvoorbeeld enerzijds 20 vergunde ligplaatsen en anderzijds 20 niet al te exclusieve waterkavels buiten het openbaar vaarwater, dan ontstaat een geheel nieuwe dynamiek met minder schaarste en meer investeringsruimte ten behoeve van de schepen zelf.

(NT)