Notulen jaarvergadering 2005: verschil tussen versies

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken
(Nieuwe pagina aangemaakt met 'Woonschepencomité Groningen Postbus 1130 9701 BC Groningen Jaarvergadering Woonschepencomité Groningen gehouden op 24 mei 2005 op schip “De Witte Zwaan” te…')
 
 
(4 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
Woonschepencomité Groningen
+
JAARVERSLAG 2005
Postbus 1130
 
9701 BC Groningen
 
  
 +
Zoals altijd zal ook dit jaarverslag gaan vanaf  de jaarvergadering van 2005 tot heden. Door de jaarverslagen te “koppelen” ontstaat dan een beeld van de activiteiten van het WCG.
 +
Als over de laatste jaren gekeken wordt dan moet vastgesteld worden dat het daadwerkelijk aanleggen van ligplaatsen wel heel erg traag gaat, ondanks het vele geld wat er nu al aan uitgegeven is. Ooit is al eens gezegd dat het geld voor de uitvoering van “Watergang” bedoeld is voor ligplaatsen en niet voor arbeidsplaatsen. Het is een kwestie van wel erg lange adem aan het worden, Watergang is 10 jaar geleden op de rails gezet !
 +
Hieronder per onderwerp wat ons het afgelopen jaar beziggehouden heeft.
  
 +
LIGPLAATSEN
  
 +
Heruitgifte
 +
Nadat het baggeren afgelopen was heeft het WCG erop aangedrongen om de plaatsen die (“voorlopig”) achtergehouden waren opnieuw uit te geven. Doordat in de VOV 2005 beperkingen waren aangegeven ( 5 meter afstand tot elkaar en in beschermde stadsgebieden alleen “ouwerwetse schepen” ) bleven er uiteindelijk 5 uit te geven plaatsen over , los van de woonschepenhaven. De overige ligplaatsen zou men compenseren en dus ergens anders gemaakt moeten worden.
 +
Alle 5 zijn toegewezen aan mensen die hoog op de wachtlijst stonden; nog niet iedereen heeft zijn/haar nieuwe plek ingenomen.
  
 +
Nieuwe plekken
 +
Een roeister van roeivereniging Gyas (vlakbij een van de mogelijk nieuwe liggebieden) lette half mei niet goed op en werd overvaren door een vrachtschip. Ze kwam overigens gelukkig met de schrik vrij. Voor het college van B&W was het echter aanleiding om een gesprek aan te willen gaan met de roeivereniging over veiligheid en advies van de ambtenarij te vragen. Ondanks het feit dat een DvhN journalist al half maart de hand had weten te leggen op de bij ons allang bekende plannen betekende dat het zoveelste uitstel. Herhaald aandringen op voortvarendheid bij de wethouder haalde niets uit. Uiteindelijk werden de voorstellen toch nog vrij onverwacht in de decembervergadering van de raadscommissie op de agenda gezet.
 +
Het bleek dat de plannen totaal “uitgekleed” waren. Van de oorspronkelijke 32 door de wethouder geplande plekken was door de meerderheid van het College ( met name de burgemeester) de helft geschrapt. De bedoeling was om het vervolgens als hamerstuk (zonder discussie in de gemeenteraad) aan te nemen.
 +
Een delegatie van het WCG heeft toen alle al eerder genomen besluiten ,argumenten, beloftes en toezegingen maar weer eens achter elkaar gezet en is daarmee bij al de gemeenteraadsfracties op bezoek geweest.
 +
Tegelijkertijd is er door een aantal mensen die al jaren in de Noorderhaven liggen te wachten op een eigen (vaste) ligplaats het initiatief genomen om de politiek ook op een andere manier nog iets duidelijk te maken. Voorafgaand aan de raadsvergadering zijn ze naar het meest omstreden toekomstige liggebied  (in het Noord-Willemskanaal bij de Brailleweg ) gevaren en hebben daar hun schepen afgemeerd. Vervolgens zijn alle raadsleden door het WCG uitgenodigd voor een vaartocht om zelf te bekijken hoe het daar nu echt zat met afmetingen, gevaar, en alles wat verder van belang zou kunnen zijn. Bijna alle partijen hadden iemand afgevaardigd , de meeste aanwezigen vonden het zeer verhelderend om het in het echt vanaf het water te zien.
 +
Bovendien hebben een aantal mensen voorafgaand aan de vergaderingen (toeterend en trommelend) actie gevoerd bij het stadhuis om de noodzaak van nieuwe ligplaatsen kracht bij te zetten. Kompleet met actievoertuig , spandoeken, snert en een borrel om de in de kou gezette woonschipbewoners op te warmen.
  
Jaarvergadering Woonschepencomité Groningen
+
Al die inspanningen hebben ertoe geleid , dat de plannen allerminst een hamerstuk zijn geworden in de raadsvergadering van 21 december. Door Groen Links werd (samen met andere partijen) een motie ingediend waarin voorgesteld werd ook de “Brailleweg” aan te leggen en ook het “Boterdiep” en allemaal ook nog in 2006. Kortom: het aantal beschikbare en uit te geven ligplaatsvergunningen moest 434 blijven. Deze motie is aangenomen door de meerderheid van de gemeenteraad. Bovendien werd in een andere motie (ook aangenomen) het college van B&W aangespoord goed bij de ontwikkeling van “Meerstad” te kijken naar de mogelijkheden voor wonen op het water. Alle raadsfracties waren het er overigens over eens dat het allemaal wel erg lang geduurd en tot nog toe al veel gekost heeft.
gehouden op 24 mei 2005 op schip “De Witte Zwaan” te Groningen
+
Een groep mensen die hoog op de wachtlijst staan hebben onlangs een bijeenkomst gehouden om te bespreken wat de mogelijkheden zouden zijn om in eigen beheer ligplaatsen te realiseren via een Privaat/Publieke Samenwerking.Dat betekent dat de gemeente stelt wat er moet gebeuren en de (toekomstige) vergunninghouders ervoor zorgen dat het gebeurt. Wij denken namelijk dat het veel goedkoper kan dan in de plannen beschreven is.  
aanwezig: Jan Dulfer (vz) ,Gertjan Timmer (secr.) , Harm Hazelhoff (penn.) , Heleen Deurlo (kand. best.lid ) , 22 leden en 2 belangstellenden.
+
Op het moment dat dit jaarverslag geschreven wordt (eind apri 2006, 4 maanden na het gemeenteraadsbesluit) is er trouwens nog niets tastbaars bekend over realisering van ligplaatsen.
  
1- 20:10 voorzitter Jan Dulfer opent de vergadering
+
GERECHTELIJKE PROCEDURES  EN  AANVERWANT
  
2- Het verslag van de vorige jaarvergadering ontbreekt; de aantekeningen zijn bij de archiefopschoning ( door Martijn Schuitemaker en Jelle de Jong) dan wel bij de bestuurswisseling zoekgeraakt , dit wordt nog uitgezocht. Ecco van Oosterhout spreekt zijn verbazing/irritatie uit over de al te grondige opschoning van het archief, er zijn meer stukken verdwenen. Hij heeft indertijd het archief zelf in beheer gehad en merkt op dat als hij zelf stukken had willen weggooien, hij dat wel zelf al had gedaan. Schuitemaker: Het archief is naar beste weten geordend en opgeschoond. Daar kunnen fouten bij zijn gemaakt. Helaas. Maar het archief was wel nodig aan revisie toe. Al het belangrijke is nog in het archief.
+
Spilsluizen
 +
Er was in de Spilsluizen aan een kleine boot vergunning gegeven waarddoor een grotere plek te klein geworden was. De rechtbank verklaarde ons niet-ontvankelijk. Dit was dus waar we bang voor waren. Inmiddels zijn de statuten gewijzigd (zie verderop), maar dat helpt in deze situatie niet. Einde juridisch verhaal, dus.
  
3- Het financieel jaarverslag:
+
Wilhelminakade
Dit is door de kascommissie bestaande uit Schuitemaker en Klaas Koetje gecontroleerd en in orde bevonden. Het bestuur WCG wordt door instemming van de vergadering hiermee decharge verleend
+
Omdat het niet opschoot met nieuwe plekken (onze voorwaarde om de procedure te stoppen) hebben we besloten ons bezwaar voor te leggen aan de rechter, overigens samen met een wachtlijst-kandidaat. Het ging over het willen opheffen van een ligplaats op basis van een (verouderd) bestemmingsplan.
 +
Er is in juni een uitvoerig bezwaar ingediend bij de rechtbank. Daarna werd het stil. Navraag leerde dat het voorlopig ook niet “op de rol staat”. Blijkbaar is het druk daar en/of een weerbarstige klus voor de rechtbank. We wachten af.
  
4- Inhoudelijk jaarverslag.
+
Statuten
Als aanvulling worden door de voorzitter alle betrokkenen bedankt voor de inzet die is gepleegd voor het ordenen en opschonen van het archief, maken van de krant, het rondbrengen van de nieuwsbrieven en de krant en alle andere in dit verslag niet genoemde maar
+
Tijdens de vorige jaarvergadering is het besluit genomen om de statuten te wijzigen om zodoende meer juridische kracht te hebben bij het voeren van (bezwaar-)procedures. Inmiddels zijn de statuten gewijzigd en is dat ook bij de Kamer van Koophandel ingeschreven. We zien wel wanneer het weer nodig is tegen de overheid in te gaan, en of we ons met de nieuwe statuten in de hand beter teweer te kunnen stellen.
wel belangrijke andere zaken. De vergadering stemt in met de tot nog toe gevoerde manier van handelen van het bestuur, namelijk overleggen en samenwerken waar het resultaat lijkt te gaan krijgen en procedures aanspannen waar het nodig is. De confrontatie niet zoeken maar ook niet schuwen.
 
  
5- Verkiezing bestuur.
 
Gertjan Timmer en Jan Dulfer zijn herkiesbaar. Jan Dulfer voor nog één periode (=twee jaar) deelt hij mee, dan moeten de nieuwe ligplaatsen maar gerealiseerd zijn en vindt hij het wel welletjes. De vergadering gaat unaniem akkoord met het bestuursvoorstel. Harjan Prins (afwezig ivm werk elders) en Heleen Deurloo worden de nieuwe bestuursleden van WCG. Ook dit gebeurt na unanieme instemming van de vergadering. Harm Hazelhoff is volgend jaar aftredend.
 
  
6- Statutenwijziging.
+
OOSTERHAMRIKTRACEE
Met kantoor Plas & Bossinade is gesproken (uitgebreide uitleg stond in de Woonschepenkrant) om te kijken of de statuten zodanig gewijzigd kunnen worden dat bij bezwaar- (en recht-)zaken het WCG als belangenbehartiger ontvankelijk kan worden bevonden. Er zijn enkele opties denkbaar zoals: bij een zaak zou een individuele woonschipper als belanghebbende kunnen optreden (procedure beginnen als rechtstreeks benadeelde) en dat het WCG de zaak in een later stadium overneemt en ondersteunt. Nadeel: de rechter zal zich hier kritischer opstellen en niet iedereen heeft een ligplaats en is daarmee ook belanghebbende.Een dergelijke procedure kost € 500,--. Nico Tiel: voordeel van deze individuele “stromannen” is dat de kosten lager zijn. Aanpassing van de statuten maakt het WCG sterker in zaken tegenover gemeente.
 
Jos Fikkers: Kan iemand op de wachtlijst bestuurslid worden? Dulfer: Ja, dat is mogelijk indien iemand op een schip woont in Groningen. De wachtlijst en ligplaats-vergunningenlijst zijn niet aan elkaar gekoppeld. Fikkers: Is er een voordeel voor de huidige bewoners als er mensen op de wachtlijst bijkomen? Dulfer: Veel mensen op de wachtlijst behoren tot dezelfde categorie (willen een betere plek dan wel wachten in de Noorderhaven). Er ontstaat wel een zekere wachtlijstvervuiling als mensen zich bv. inschrijven om elders een gedoogvergunning te verkrijgen. Ook zijn er mensen die eerst een plek willen hebben voor ze een boot kopen. De wachtlijst is wel een aanduiding hoe hoog de nood w.b. uitbreiding ligplaatsen is.
 
De vergadering gaat na deze discussie/uitleg zonder hoofdelijke stemming ( unaniem) met de voorgestelde statutenwijziging akkoord.
 
  
7- Uitbreiding ligplaatsen .
+
Al een tijd lang zijn er plannen om dat gebied op te knappen en een ‘Stadsboulevard”(?) annex toegangsweg voor het UMCG van te maken. Het WCG had al eerder bezwaar aangetekend. Een aantal bewoners daar maakt zich zeer ongerust over de gemeentelijke plannen en is daar ook zeer actief mee bezig. De plannen zouden betekenen dat er hoogbouw komt die de schepen permanent in de schaduw legt. Bovendien heeft de gemeente de bewoners bericht gestuurd dat op die plek geen sprake zal zijn van walgebruik, tegen eerder gedane toezeggingen in. Bovendien ligt er een voorbereidingsbesluit wat rechten van bewoners ook lijkt aan te tasten, en daar kun je niet tegen in beroep. Wordt vervolgd.
Klaas Koetje vertelt over de voorgeschiedenis over het ligplaatsenbeleid in Groningen. Het realiseren van nieuwe ligplaatsen verloopt moeizaam. Er zijn bestaande ligplaatsen komen te vervallen (meer dan twintig) waarvoor nog steeds niet de beloofde vervangende nieuwe zijn uitgegeven door de gemeente. Er komen hopelijk 32 ligplaatsen elders in de stad.
 
Van Oosterhout: Wordt de opkoop van die ligplaatsen betaald uit Watergang? Koetje: In het verleden heeft de gemeente dat wel geprobeerd (ark Stubbe). Maar dat is door het WCG tegengehouden. Fikkers: De gemeente heeft ongeveer 20 ligplaatsen in eigen bezit. Dus als de gemeente als marktpartij verkoopt komt er veel geld binnen voor pot Watergang. Koetje: Het WCG wil dat de gemeente deze 20 ligplaatsen gaat uitgeven via wachtlijst. Dulfer: De gemeente gedraagt zich enerzijds als beheerder van ligplaatsvergunningen, maar anderzijds als marktpartij (met een monopoliepositie en veel ligplaatsen, wat niet mag volgens de VOV). Dat wringt behoorlijk, is in strijd met de eigen regels. Vraag: Wachtlijst opheffen? Nee. Maar, je weet niet wat er in de toekomst gaat gebeuren.
 
  
8- Riool.
+
RIOLERING
Er is uitstel gegeven door staatssecretaris op verbod op ongezuiverd lozen. Hamvraag is natuurlijk wie een rioolaansluiting gaat betalen, gemeente of waterschap. Woonschippers niet, die zijn al aangesloten op de riolering, zie ook het jaarverslag. Vraag: Als je naar Duistland vaart mag je dan wel lozen? Koetje: de ANWB hiernaar vragen, afdeling recreatievaart. Al met al onduidelijk hoe het verder gaat/moet.
 
  
9- Rondvraag: 
+
Bij wijze van experiment zij bij een drietal woonschepen alternatieven voor riolering aangelegd. Zo zijn er “stamp-toiletten” zonder waterspoeling , zuivering in de boot dmv een “zuiverings-machine”  dan wel een rietfilter in een bak zo groot als een wasmachine die je gewoon in de kamer kunt zetten als plantenbak.
Plannen rond de Oosterhamriktracé behelzen nieuwbouw door Nijestee die over de weg heen gebouwd wordt. Hierdoor krijgen de boten geen zon meer. Hiermee zijn verschillende bewoners ter plekke actief. Een van de bewoners heeft een gebruikerscontract voor het gebruik van de wallenkanten gevraagd. Dit is door Arie Wink, alg. dir. Roez geweigerd met een brief hierover.
+
Van de laatste resultaten van het zgn Tauw-overleg ( Waterplan) zijn wij niet op de hoogte. Kortom oorverdovende stilte. De bootbewoners liggen nog steeds in (een onderdeel van) het riool en zijn dus aangesloten op het riool, tenminste dat is nog steeds het standpunt van de gemeente. Verder wachten we af wat de toekomst ons brengt.
Op het dossier Wallenkanten is Dhr. Nijhoff recentelijk vervangen door Dhr.Homan, en Dhr.Leeuw (een van onze onderhandelingspartners indertijd) doet nu weer mee.  Fikkers: De mensen moeten niet direct tekenen want dat maakt de verkoper bij verkoop kwetsbaar. Je positie zoals deze nu is, is rianter en beter door de onzekerheid. Het WCG-bestuur ( Dulfer) stelt echter : Bij het tekenen weet je waaraan je toe bent, zeker als er geheel ander beleid komt in de toekomst. Een overeenkomst geeft zekerheid. Per plek staat dan omschreven wat wel en wat niet kan en mag.
 
Vraag: Vallen stenen kades ook onder deze walregeling? Antwoord: Nee.
 
  
10- Sluiting:
+
WALLENKANTEN
Om 22:10 sluit de vz. de vergadering na iedereen bedankt te hebben.
+
 
 +
Begin van de zomer is een delegatie van het WCG samen met betrokken ambtenaren langs het Reitdiep gelopen. De Wilhelminakade tussen Plantsoenbrug en de Colleniusbrug heen en langs de Hofstede de Grootkade weer terug. Het werd duidelijk dat het regelen van het walgebruik nog niet zo eenvoudig was (maar dat wisten we al). Daarna hebben we niets meer vernomen.
 +
 
 +
WOONSCHEPENHAVEN
 +
 
 +
Een van de stadse woningbouwverenigingen (Nijestee) heeft grootse plannen met de woonschepenhaven. De uiteindelijke bedoeling is dat het een wijkje wordt met bewoning in het water en op de wal (zie ook vorig jaarverslag). Wij hebben er nadrukkelijk op gewezen dat het wat ons betreft uitstekende plannen zijn, maar dat het niet ten koste mag gaan van het totaal aantal ligplaatsen in de stad, door uitdunnen zouden er zo’n 20 plekken “verdwijnen”. Er ligt dus een taak van de gemeente om het totaal op peil te houden.
 +
 
 +
ONDERSTEUNING
 +
 
 +
De zeer gewaardeerde ondersteuning die we de afgelopen jaren via een vrijwilligers-kontract hebben gehad van Martijn Schuitemaker loopt helaas ten einde. Enerzijds wil hij via “Groninger Welvaart” (van dat ouwe bootjesfestival) meer tijd besteden aan het nautisch erfgoed. Anderzijds vind hij dat het WCG te weinig actief toekomstgericht bezig is en dat begon hem dwars te zitten. Jammer maar toch. Bij dezen onze dank aan Martijn voor zijn inspanningen voor woonbootbewonend Groningen.

Huidige versie van 30 dec 2010 om 02:05

JAARVERSLAG 2005

Zoals altijd zal ook dit jaarverslag gaan vanaf de jaarvergadering van 2005 tot heden. Door de jaarverslagen te “koppelen” ontstaat dan een beeld van de activiteiten van het WCG. Als over de laatste jaren gekeken wordt dan moet vastgesteld worden dat het daadwerkelijk aanleggen van ligplaatsen wel heel erg traag gaat, ondanks het vele geld wat er nu al aan uitgegeven is. Ooit is al eens gezegd dat het geld voor de uitvoering van “Watergang” bedoeld is voor ligplaatsen en niet voor arbeidsplaatsen. Het is een kwestie van wel erg lange adem aan het worden, Watergang is 10 jaar geleden op de rails gezet ! Hieronder per onderwerp wat ons het afgelopen jaar beziggehouden heeft.

LIGPLAATSEN

Heruitgifte Nadat het baggeren afgelopen was heeft het WCG erop aangedrongen om de plaatsen die (“voorlopig”) achtergehouden waren opnieuw uit te geven. Doordat in de VOV 2005 beperkingen waren aangegeven ( 5 meter afstand tot elkaar en in beschermde stadsgebieden alleen “ouwerwetse schepen” ) bleven er uiteindelijk 5 uit te geven plaatsen over , los van de woonschepenhaven. De overige ligplaatsen zou men compenseren en dus ergens anders gemaakt moeten worden. Alle 5 zijn toegewezen aan mensen die hoog op de wachtlijst stonden; nog niet iedereen heeft zijn/haar nieuwe plek ingenomen.

Nieuwe plekken Een roeister van roeivereniging Gyas (vlakbij een van de mogelijk nieuwe liggebieden) lette half mei niet goed op en werd overvaren door een vrachtschip. Ze kwam overigens gelukkig met de schrik vrij. Voor het college van B&W was het echter aanleiding om een gesprek aan te willen gaan met de roeivereniging over veiligheid en advies van de ambtenarij te vragen. Ondanks het feit dat een DvhN journalist al half maart de hand had weten te leggen op de bij ons allang bekende plannen betekende dat het zoveelste uitstel. Herhaald aandringen op voortvarendheid bij de wethouder haalde niets uit. Uiteindelijk werden de voorstellen toch nog vrij onverwacht in de decembervergadering van de raadscommissie op de agenda gezet. Het bleek dat de plannen totaal “uitgekleed” waren. Van de oorspronkelijke 32 door de wethouder geplande plekken was door de meerderheid van het College ( met name de burgemeester) de helft geschrapt. De bedoeling was om het vervolgens als hamerstuk (zonder discussie in de gemeenteraad) aan te nemen. Een delegatie van het WCG heeft toen alle al eerder genomen besluiten ,argumenten, beloftes en toezegingen maar weer eens achter elkaar gezet en is daarmee bij al de gemeenteraadsfracties op bezoek geweest. Tegelijkertijd is er door een aantal mensen die al jaren in de Noorderhaven liggen te wachten op een eigen (vaste) ligplaats het initiatief genomen om de politiek ook op een andere manier nog iets duidelijk te maken. Voorafgaand aan de raadsvergadering zijn ze naar het meest omstreden toekomstige liggebied (in het Noord-Willemskanaal bij de Brailleweg ) gevaren en hebben daar hun schepen afgemeerd. Vervolgens zijn alle raadsleden door het WCG uitgenodigd voor een vaartocht om zelf te bekijken hoe het daar nu echt zat met afmetingen, gevaar, en alles wat verder van belang zou kunnen zijn. Bijna alle partijen hadden iemand afgevaardigd , de meeste aanwezigen vonden het zeer verhelderend om het in het echt vanaf het water te zien. Bovendien hebben een aantal mensen voorafgaand aan de vergaderingen (toeterend en trommelend) actie gevoerd bij het stadhuis om de noodzaak van nieuwe ligplaatsen kracht bij te zetten. Kompleet met actievoertuig , spandoeken, snert en een borrel om de in de kou gezette woonschipbewoners op te warmen.

Al die inspanningen hebben ertoe geleid , dat de plannen allerminst een hamerstuk zijn geworden in de raadsvergadering van 21 december. Door Groen Links werd (samen met andere partijen) een motie ingediend waarin voorgesteld werd ook de “Brailleweg” aan te leggen en ook het “Boterdiep” en allemaal ook nog in 2006. Kortom: het aantal beschikbare en uit te geven ligplaatsvergunningen moest 434 blijven. Deze motie is aangenomen door de meerderheid van de gemeenteraad. Bovendien werd in een andere motie (ook aangenomen) het college van B&W aangespoord goed bij de ontwikkeling van “Meerstad” te kijken naar de mogelijkheden voor wonen op het water. Alle raadsfracties waren het er overigens over eens dat het allemaal wel erg lang geduurd en tot nog toe al veel gekost heeft. Een groep mensen die hoog op de wachtlijst staan hebben onlangs een bijeenkomst gehouden om te bespreken wat de mogelijkheden zouden zijn om in eigen beheer ligplaatsen te realiseren via een Privaat/Publieke Samenwerking.Dat betekent dat de gemeente stelt wat er moet gebeuren en de (toekomstige) vergunninghouders ervoor zorgen dat het gebeurt. Wij denken namelijk dat het veel goedkoper kan dan in de plannen beschreven is. Op het moment dat dit jaarverslag geschreven wordt (eind apri 2006, 4 maanden na het gemeenteraadsbesluit) is er trouwens nog niets tastbaars bekend over realisering van ligplaatsen.

GERECHTELIJKE PROCEDURES EN AANVERWANT

Spilsluizen Er was in de Spilsluizen aan een kleine boot vergunning gegeven waarddoor een grotere plek te klein geworden was. De rechtbank verklaarde ons niet-ontvankelijk. Dit was dus waar we bang voor waren. Inmiddels zijn de statuten gewijzigd (zie verderop), maar dat helpt in deze situatie niet. Einde juridisch verhaal, dus.

Wilhelminakade Omdat het niet opschoot met nieuwe plekken (onze voorwaarde om de procedure te stoppen) hebben we besloten ons bezwaar voor te leggen aan de rechter, overigens samen met een wachtlijst-kandidaat. Het ging over het willen opheffen van een ligplaats op basis van een (verouderd) bestemmingsplan. Er is in juni een uitvoerig bezwaar ingediend bij de rechtbank. Daarna werd het stil. Navraag leerde dat het voorlopig ook niet “op de rol staat”. Blijkbaar is het druk daar en/of een weerbarstige klus voor de rechtbank. We wachten af.

Statuten Tijdens de vorige jaarvergadering is het besluit genomen om de statuten te wijzigen om zodoende meer juridische kracht te hebben bij het voeren van (bezwaar-)procedures. Inmiddels zijn de statuten gewijzigd en is dat ook bij de Kamer van Koophandel ingeschreven. We zien wel wanneer het weer nodig is tegen de overheid in te gaan, en of we ons met de nieuwe statuten in de hand beter teweer te kunnen stellen.


OOSTERHAMRIKTRACEE

Al een tijd lang zijn er plannen om dat gebied op te knappen en een ‘Stadsboulevard”(?) annex toegangsweg voor het UMCG van te maken. Het WCG had al eerder bezwaar aangetekend. Een aantal bewoners daar maakt zich zeer ongerust over de gemeentelijke plannen en is daar ook zeer actief mee bezig. De plannen zouden betekenen dat er hoogbouw komt die de schepen permanent in de schaduw legt. Bovendien heeft de gemeente de bewoners bericht gestuurd dat op die plek geen sprake zal zijn van walgebruik, tegen eerder gedane toezeggingen in. Bovendien ligt er een voorbereidingsbesluit wat rechten van bewoners ook lijkt aan te tasten, en daar kun je niet tegen in beroep. Wordt vervolgd.

RIOLERING

Bij wijze van experiment zij bij een drietal woonschepen alternatieven voor riolering aangelegd. Zo zijn er “stamp-toiletten” zonder waterspoeling , zuivering in de boot dmv een “zuiverings-machine” dan wel een rietfilter in een bak zo groot als een wasmachine die je gewoon in de kamer kunt zetten als plantenbak. Van de laatste resultaten van het zgn Tauw-overleg ( Waterplan) zijn wij niet op de hoogte. Kortom oorverdovende stilte. De bootbewoners liggen nog steeds in (een onderdeel van) het riool en zijn dus aangesloten op het riool, tenminste dat is nog steeds het standpunt van de gemeente. Verder wachten we af wat de toekomst ons brengt.

WALLENKANTEN

Begin van de zomer is een delegatie van het WCG samen met betrokken ambtenaren langs het Reitdiep gelopen. De Wilhelminakade tussen Plantsoenbrug en de Colleniusbrug heen en langs de Hofstede de Grootkade weer terug. Het werd duidelijk dat het regelen van het walgebruik nog niet zo eenvoudig was (maar dat wisten we al). Daarna hebben we niets meer vernomen.

WOONSCHEPENHAVEN

Een van de stadse woningbouwverenigingen (Nijestee) heeft grootse plannen met de woonschepenhaven. De uiteindelijke bedoeling is dat het een wijkje wordt met bewoning in het water en op de wal (zie ook vorig jaarverslag). Wij hebben er nadrukkelijk op gewezen dat het wat ons betreft uitstekende plannen zijn, maar dat het niet ten koste mag gaan van het totaal aantal ligplaatsen in de stad, door uitdunnen zouden er zo’n 20 plekken “verdwijnen”. Er ligt dus een taak van de gemeente om het totaal op peil te houden.

ONDERSTEUNING

De zeer gewaardeerde ondersteuning die we de afgelopen jaren via een vrijwilligers-kontract hebben gehad van Martijn Schuitemaker loopt helaas ten einde. Enerzijds wil hij via “Groninger Welvaart” (van dat ouwe bootjesfestival) meer tijd besteden aan het nautisch erfgoed. Anderzijds vind hij dat het WCG te weinig actief toekomstgericht bezig is en dat begon hem dwars te zitten. Jammer maar toch. Bij dezen onze dank aan Martijn voor zijn inspanningen voor woonbootbewonend Groningen.