Stand van zaken: verschil tussen versies
(3 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 11: | Regel 11: | ||
* Vacuümsysteem. De tank wordt leeggezogen met een slang vanaf de wal. Bezwaar: dikke, lange slangen (30 meter) op de wal. | * Vacuümsysteem. De tank wordt leeggezogen met een slang vanaf de wal. Bezwaar: dikke, lange slangen (30 meter) op de wal. | ||
− | + | Het vacuümsysteem maakt momenteel de meeste kans. Moeilijkheden die dat systeem met zich mee kan brengen: | |
− | |||
* Gaat een afzuiginstallatie op de wal bij de zomerdag niet enorm stinken? | * Gaat een afzuiginstallatie op de wal bij de zomerdag niet enorm stinken? | ||
* Kunnen een spoelleiding en een koolstoffilter op de kast daarvoor uitkomst bieden? | * Kunnen een spoelleiding en een koolstoffilter op de kast daarvoor uitkomst bieden? | ||
Regel 20: | Regel 19: | ||
* Veel schepen dicht op elkaar, permanent bewoond. De situatie is niet te vergelijken met een recreatiehaven of een haven voor charterschepen. De ontluchting van zowel vuilwatertank als IBA kan voor stankoverlast zorgen. Ook hier zijn goedwerkende koolstoffilters van groot belang. | * Veel schepen dicht op elkaar, permanent bewoond. De situatie is niet te vergelijken met een recreatiehaven of een haven voor charterschepen. De ontluchting van zowel vuilwatertank als IBA kan voor stankoverlast zorgen. Ook hier zijn goedwerkende koolstoffilters van groot belang. | ||
− | De gemeente is zich ervan bewust dat varende schepen hun afvalwater ook buiten de haven kwijt moeten kunnen, eventueel met een aanvullende pomp aan boord als de vuilwatertank beneden de waterlijn zit. | + | De gemeente is zich ervan bewust dat varende schepen hun afvalwater ook buiten de haven kwijt moeten kunnen, eventueel met een aanvullende pomp aan boord als de vuilwatertank beneden de waterlijn zit. |
− | + | Er zal door de gemeente in 2014 een presentatie gegeven worden tijdens een bewonersavond voor alle Noorderhavenbewoners. Bij die gelegenheid zal iedereen zijn vragen en opmerkingen kwijt kunnen. De informatie die deze avond oplevert zal door de gemeente verwerkt worden in de definitieve plannen voor de riolering. |
Huidige versie van 18 apr 2014 om 10:57
Elk schip in de Noorderhaven kan kiezen uit twee rioleringssystemen:
- IBA (Individuele Behandeling Afvalwater, schip mag vrij lozen nadat het afvalwater door dit systeem aan boord is gezuiverd). Bezwaar: installatie neemt vrij veel ruimte in, niet geschikt voor zeilschepen.
- Systeem met een vuilwatertank.
De gemeente moet hiervoor kiezen uit 2 afvoersystemen.
- Persleidingsysteem. De tank wordt leeggepompt vanuit uit het schip naar een rioolput op de wal. Bezwaar: slang op het schip kan bevriezen, niet bruikbaar in andere havens.
- Vacuümsysteem. De tank wordt leeggezogen met een slang vanaf de wal. Bezwaar: dikke, lange slangen (30 meter) op de wal.
Het vacuümsysteem maakt momenteel de meeste kans. Moeilijkheden die dat systeem met zich mee kan brengen:
- Gaat een afzuiginstallatie op de wal bij de zomerdag niet enorm stinken?
- Kunnen een spoelleiding en een koolstoffilter op de kast daarvoor uitkomst bieden?
- Wat voor bacteriën gaan in zo'n installatie gedijen, en geeft dat gezondheidsrisico's?
- Kast op de wal: afvalwatervoorziening moet goed gescheiden zijn van de drinkwatervoorziening (hygiëne).
- Veel schepen dicht op elkaar, permanent bewoond. De situatie is niet te vergelijken met een recreatiehaven of een haven voor charterschepen. De ontluchting van zowel vuilwatertank als IBA kan voor stankoverlast zorgen. Ook hier zijn goedwerkende koolstoffilters van groot belang.
De gemeente is zich ervan bewust dat varende schepen hun afvalwater ook buiten de haven kwijt moeten kunnen, eventueel met een aanvullende pomp aan boord als de vuilwatertank beneden de waterlijn zit.
Er zal door de gemeente in 2014 een presentatie gegeven worden tijdens een bewonersavond voor alle Noorderhavenbewoners. Bij die gelegenheid zal iedereen zijn vragen en opmerkingen kwijt kunnen. De informatie die deze avond oplevert zal door de gemeente verwerkt worden in de definitieve plannen voor de riolering.