WCG-vergadering juni 2015: beknopt verslag: verschil tussen versies

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken
 
(2 tussenliggende versies door een andere gebruiker niet weergegeven)
Regel 7: Regel 7:
 
'''Wijziging woningwet'''
 
'''Wijziging woningwet'''
  
De wijziging gaat door, ondanks de inzet van LWO, LVBZB, Amsterdamse advocaten, etc. De overgangsregeling lijkt aardig, maar kan bij veranderingen aan het schip desastreus aanpakken. Marten werpt op dat daar bij huizen genuanceerd mee wordt omgegaan: alleen de wijziging wordt beoordeeld, en niet het geheel. Vervangen zal sowieso veel moeilijker worden: vind maar eens een schip dat voldoet aan de bouweisen voor huizen. Huizen die voldoen aan de bouw- en uitrustingsvoorschriften voor schepen zijn ook tamelijk imaginair.
+
De wijziging gaat door, ondanks de inzet van LWO, LVBZB, Amsterdamse advocaten, etc. De overgangsregeling lijkt aardig, maar kan bij veranderingen aan het schip desastreus uitpakken. Marten werpt op dat daar bij huizen genuanceerd mee wordt omgegaan: alleen de wijziging wordt beoordeeld, en niet het geheel. Vervangen kan wel moeilijker worden: vind maar eens een schip dat voldoet aan de bouweisen voor huizen. Veel zal afhangen van de bereidwilligheid van de gemeente om te concluderen dat als het schip op de ene plaats goed voldoet, het dat op een andere plaats waarschijnlijk ook zal doen.
  
De omstandigheid dat de omgevingsvergunning is gekoppeld aan het object zelf en niet aan de eigenaar, kan positief uitpakken.
 
 
Het WCG zal een reactie op de voorgenomen wetswijziging indienen (zie nieuwsitem van 7 juni).
 
Het WCG zal een reactie op de voorgenomen wetswijziging indienen (zie nieuwsitem van 7 juni).
  
Regel 15: Regel 14:
 
'''Woonvisie gemeente'''
 
'''Woonvisie gemeente'''
  
De beprijzing van ligplaatsen is en blijft een gevoelig punt. Met de nieuwe woningwet kan de gemeente wel eens aardig gaan verdienen aan nieuwe ligplaatsvergunningen, correctie: omgevingsvergunningen voor woonschepen. Denk aan 3,5% van de waarde van het project.
+
De beprijzing van ligplaatsen is en blijft een gevoelig punt. Met de nieuwe woningwet kan de gemeente wel eens aardig gaan verdienen de omgevingsvergunningen voor woonschepen. Denk aan 3,5% van de waarde van het project.
Over de systematiek van de wachtlijst lopen de meningen uiteen. Er valt iets te zeggen voor de eenvoud van het bestaande systeem, omdat het er niet overzichtelijker op wordt als in een kanaalvak de ene vergunning wel en de andere niet overdraagbaar is. Aan de andere kant heeft de giftige combinatie van door de overheid gecreëerde schaarste aan ligmogelijkheden en bijzonder lage rentes ertoe geleid dat de waardecomponent ligplaats binnen het geheel van schip en ligplaats steeds zwaarder is gaan wegen. Het bestuur vindt dit een ongewenste ontwikkeling, en vermoedt dat deze de lengte van de wachtlijst deels verklaart.
+
Over de systematiek van de wachtlijst lopen de meningen uiteen. Er valt iets te zeggen voor de eenvoud van het bestaande systeem, omdat het er niet overzichtelijker op wordt als in een kanaalvak de ene vergunning wel en de andere niet overdraagbaar is. Aan de andere kant heeft de giftige combinatie van schaarste aan ligmogelijkheden en bijzonder lage rentes ertoe geleid dat de waardecomponent ligplaats binnen het geheel van schip en ligplaats steeds zwaarder is gaan wegen. Het bestuur vindt dit een ongewenste ontwikkeling, en vermoedt dat deze de lengte van de wachtlijst voor ligplaatsen deels verklaart.
  
  

Huidige versie van 2 nov 2015 om 11:46

WCG-vergadering juni 2015


Op 1 juni kwamen Inger, Geke, René, Jan, Jaco, Hendrik, Ronald, Klaas, Simon, Tonny, Marten, Dirk en Nico bijeen. Enkele punten die werden besproken:


Wijziging woningwet

De wijziging gaat door, ondanks de inzet van LWO, LVBZB, Amsterdamse advocaten, etc. De overgangsregeling lijkt aardig, maar kan bij veranderingen aan het schip desastreus uitpakken. Marten werpt op dat daar bij huizen genuanceerd mee wordt omgegaan: alleen de wijziging wordt beoordeeld, en niet het geheel. Vervangen kan wel moeilijker worden: vind maar eens een schip dat voldoet aan de bouweisen voor huizen. Veel zal afhangen van de bereidwilligheid van de gemeente om te concluderen dat als het schip op de ene plaats goed voldoet, het dat op een andere plaats waarschijnlijk ook zal doen.

Het WCG zal een reactie op de voorgenomen wetswijziging indienen (zie nieuwsitem van 7 juni).


Woonvisie gemeente

De beprijzing van ligplaatsen is en blijft een gevoelig punt. Met de nieuwe woningwet kan de gemeente wel eens aardig gaan verdienen de omgevingsvergunningen voor woonschepen. Denk aan 3,5% van de waarde van het project. Over de systematiek van de wachtlijst lopen de meningen uiteen. Er valt iets te zeggen voor de eenvoud van het bestaande systeem, omdat het er niet overzichtelijker op wordt als in een kanaalvak de ene vergunning wel en de andere niet overdraagbaar is. Aan de andere kant heeft de giftige combinatie van schaarste aan ligmogelijkheden en bijzonder lage rentes ertoe geleid dat de waardecomponent ligplaats binnen het geheel van schip en ligplaats steeds zwaarder is gaan wegen. Het bestuur vindt dit een ongewenste ontwikkeling, en vermoedt dat deze de lengte van de wachtlijst voor ligplaatsen deels verklaart.


Ligplaatsactie

De kwestie van de overdraagbaarheid van de vergunning speelt nadrukkelijk bij de ligplaatsactie. De aanvragen betreffen immers bestaande ligplaatsen die door de gemeente in portefeuille worden gehouden in afwachting van een nieuwe uitgiftesystematiek. Voorlopig zijn de aanvragers on speaking terms met de gemeente, maar het gaat allemaal wel erg langzaam.


Wat verder ter tafel kwam:

- wachtlijstbrief tamelijk laat dit jaar

- ondernemer Riezebos ontpopt zich als gemeentelijk toezichthouder voor rioolaansluitingen

- alert zijn op twee ligplaatsen aan Oosterhamrikkade die mogelijk vervallen als gevolg van nieuwe infrastructuur

- hoger beroep tegen gerechtelijke uitspraak dat openbaar vaarwater gelijkstaat aan riool

- nieuwe huurark met vier voordeuren aan UT Delfiaweg