Woonboten moeten weg voor nieuwe Kattenbrug: verschil tussen versies
Regel 7: | Regel 7: | ||
De [http://korthtielens.nl/infrastructure/kattenbrug/ eerste schetsen] zijn vandaag door het college van b&w gepresenteerd. Ze zijn gemaakt door Korth Tielens Architecten uit Amsterdam. | De [http://korthtielens.nl/infrastructure/kattenbrug/ eerste schetsen] zijn vandaag door het college van b&w gepresenteerd. Ze zijn gemaakt door Korth Tielens Architecten uit Amsterdam. | ||
− | Wat direct opvalt is dat er weer een aantal woonboten moet verdwijnen omdat ook de ruimte tussen Steentilbrug en de nieuwe brug een "verblijfsruimte" moet worden. | + | Wat direct opvalt is dat er weer een aantal woonboten moet verdwijnen omdat ook de ruimte tussen Steentilbrug en de nieuwe brug een "verblijfsruimte" moet worden. Of "verplaatsen" zoals OOGTV weet te melden. |
Versie van 25 okt 2017 om 23:00
20 oktober 2017
Het busverkeer zal uit de binnenstad van Groningen verdwijnen. Om dat mogelijk te maken worden nieuwe busroutes ontwikkelt ten zuiden en oosten van de binnenstad. De belangrijkste nieuwe route loopt via het Zuiderdiep, het Kattendiep, over de Diepenring en vervolgens langs het Schuitendiep en de Turfsingel richting het Boterdiep.
Er wordt hiervoor een brede nieuwe brug aangelegd met de werknaam "Kattenbrug" in het verlengde van het Kattendiep over de Diepenring. De brug moet medio 2019 gereed zijn.
De eerste schetsen zijn vandaag door het college van b&w gepresenteerd. Ze zijn gemaakt door Korth Tielens Architecten uit Amsterdam.
Wat direct opvalt is dat er weer een aantal woonboten moet verdwijnen omdat ook de ruimte tussen Steentilbrug en de nieuwe brug een "verblijfsruimte" moet worden. Of "verplaatsen" zoals OOGTV weet te melden.
Wat verder opvalt is dat de mogelijkheid van een beweegbare brug gesuggereerd wordt en dat er weer schepen zullen zeilen. Alweer zo'n bizar smulplaatje om de Stadjers voor de gek te houden. De kosten van een beweegbare brug zijn gigantisch. De vaarroute wordt bovendien eerst geblokkeerd door de lage en logge Steentilbrug. Verderop bieden de Ebbingebrug, Boteringebrug en Kijk in 't Jatbrug slechts een doorvaart voor kleine bootjes met een maximale hoogte van ongeveer 2 meter 70. En: met het zeer intensieve busverkeer zijn vertragingen door een openstaande brug ongewenst. De doorgaande vaarroute loopt via de Der Aa's en voldoet prima.
De nieuwe brug zal pal naast het Pannenkoekenschip worden aangelegd.
Dat zal niet meevallen omdat het schip dankzij de huidige opbouw ligt opgesloten tussen de Ebbingebrug en de Steentilbrug. Het schip kan dus ook niet naar de werf voor onderhoud. Dat was ruim 10 jaar geleden de reden dat ter plaatse een bak om het schip is geplaatst. Het schip omhoog takelen en verplaatsen lijkt dankzij het enorme gewicht en de kwetsbare kades uitgesloten.