Verslag jaarvergadering 20 mei 2010: verschil tussen versies

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken
(Nieuwe pagina aangemaakt met ''''WCG Jaarvergadering 2010''' 20 mei 2010 '''Opening en vaststelling van de agenda''' Manfred opent de vergadering en alle bestuursleden stellen zich even voor. Manf…')
 
(De pagina is leeggehaald)
Regel 1: Regel 1:
'''WCG Jaarvergadering 2010'''
 
20 mei 2010
 
  
'''Opening en vaststelling van de agenda'''
 
Manfred opent de vergadering en alle bestuursleden stellen zich even voor. Manfred roept iedereen op om vooral met elkaar te werken aan de beleidsnotitie, het uitgangspunt voor het bestuur voor het komende jaar.
 
Opmerking vanuit de zaal: voeg bij de beleidsnotitie de ingebrachte 10 punten in. De punten zullen besproken worden en daarna wordt bekeken in hoeverre die geïntegreerd kunnen worden in het beleidsstuk.
 
Agenda wordt vastgesteld.
 
 
'''Jaarverslag 2009'''
 
Geen opmerkingen, bij deze vastgesteld.
 
 
'''Financieel jaarverslag'''
 
Kascommissie bestond uit Jos Fikkers, Maarten Goedhart en Marjan Goedhart. De kascommissie heeft het financieel jaarverslag goed gekeurd.
 
Albertien licht toe; de financiële situatie is goed. Er is een renteplus rekening geopend en dat scheelt toch in de rente.
 
Nieuwe kascommissie: Harm Hazelhof en Jacob van Oosterhout
 
Albertien is ontslagen van het financieel beleid.
 
 
'''Inhoudelijk jaarverslag 2009 en eerste kwartaal 2010'''
 
Vraag vanuit de zaal; terugkijkend op dit jaar en de contacten die geweest zijn met de gemeente, hoe kijkt het bestuur daarnaar? Albertien: We zijn niet tevreden over alle onderwerpen, maar we zijn wel goed in gesprek met de gemeente. Vraag: wat hebben we met de politiek gedaan? Reactie: Zeker mbt de Diepenring / Noorderhaven is veel contact geweest met ambtenaren en raadsleden. In het nieuwe college akkoord is de ligplaatsen problematiek opgenomen. Er zijn veel raadsleden op diverse momenten gesproken, waarbij de belangen behartigd zijn.
 
Vanuit de zaak wordt benadrukt dat het bestuur meer en sneller (indien mogelijk) contact moet hebben met de politiek (raad), omdat die het voor het zeggen hebben.
 
 
Er wordt aangegeven dat er te weinig informatie vanuit het bestuur komt. Er wordt gedetailleerde informatie gemist over bv met wie is er gesproken, waarover, wat was de insteek van het bestuur in de gesprekken. Dit gemis deelt niet iedereen. Het gaat eigenlijk over het resultaat van de gesprekken dat men wil weten.
 
Gevraagd wordt ook dat bepaalde ‘kleine’ onderwerpen die de gemeente met individuen bespreekt, door het WCG opgepakt moeten worden. Het bestuur geeft aan dat zij daar dan wel van op de hoogte gebracht moeten worden.
 
 
'''Beleidsnotitie'''
 
Naar aanleiding van de ervaringen van het afgelopen jaar, de beleidsnotitie, de opmerkingen en de kritiek die we van leden hebben gehad is een nieuw beleidsnotitie opgesteld. Dit stuk is bedoeld om ter discussie te stellen. Uitgangspunt is tot een beleidsnotitie te komen waar zowel de leden als het bestuur zich in kan vinden qua inhoud en uitvoering.
 
 
Klaas licht de 10punten toe. Een aantal items daaruit:
 
Het zwaartepunt moet liggen op de belangenbehartiging Dit wordt bij een aantal dossiers gemist. Gevoeld wordt dat het uitgangspunt ‘samenwerken met de gemeente’ is.
 
Communicatie; op de maandelijkse vergadering werd informatie uitgewisseld. Het is goed dat deze weer ingesteld zijn.
 
De nieuwsbrief is belangrijk, mails kunnen (heen en weer) uit de hand lopen en niet iedereen is actief met mail en de website.
 
Beeldkwaliteit. De gemeente wilde het hebben over welstand. Dat heeft het bestuur vanaf het eerste moment bestreden. De discussie met de gemeente heeft nog niet tot resultaat geleid.
 
 
Vele punten komen overeen met de beleidsnotitie. Gevraagd wordt aan de heren van de 10 punten;
 
Wat missen jullie nu nog in de beleidsnotitie? Afgesproken wordt dat de 10 punten, indien ze niet al vermeld zijn in het beleidsplan, verwerkt worden in het beleidsstuk.
 
 
Opmerking over de 5 meter ruimte die verplicht is 2 schepen. Er zijn diverse verklaringen voor deze afmeting. Kan daar nog naar gekeken worden? Dit punt zal worden meegenomen op de bestuursagenda.
 
 
Opmerking over ‘tenminste 65 aanmeerplekken voor bewoonde varende schepen’. Hoe komt het bestuur aan dit getal? Reactie: Er liggen nu circa 65 schepen in de Noorderhaven. Dat aantal willen we minimaal behouden en dit aantal mag niet afnemen. Het is de bedoeling van het bestuur om aan te geven dat er ook een minimum aantal aanmeerplekken blijft voor bewoonde varende schepen.
 
 
Uitvoering punt 2: toehoorders.
 
Tip voor punt 3: hou thema-avonden als je een thema hebt. Verplicht jezelf daar niet mee om het een vast aantal keren te doen.
 
 
Er kan nog gereageerd worden op de beleidsnotitie tot 7 juni. Op de vergadering van 7 juni zal verder gediscussieerd worden over de beleidsnotitie. Daarna wordt deze opgesteld voor de nieuwe extra ledenvergadering van 5 juli waarin nieuwe leden gekozen worden.
 
 
'''Bestuursverkiezing'''
 
Aftredende leden: Manfred, Marjon en Katharina. Zij worden bedankt voor hun inzet.
 
Verkiesbaar op voorstel van het bestuur: Kees van den Donker, woont op het Boterdiep, woont al vele jaren op een woonboot en wil graag zijn opgedane kennis mbt het wonen op het water inzetten.
 
Bea van der Sleen woont sinds juli 2009 aan het Lopende diep, heeft een juridische (werk)achtergrond en wil die ook inzetten in het bestuur.
 
Stemming voor Kees; unaniem
 
Stemming voor Bea; unaniem
 
 
Ed heeft zich beschikbaar gesteld als vertegenwoordiger van de Noorderhaven. Er lopen nog een paar verzoeken waar wellicht nog een kandidaat uit voortkomt.
 
Op 5 juli is een extra ledenvergadering uitgeschreven waarin nieuwe leden verkiesbaar zijn. Hier zullen onder andere Klaas Koetje, Ed Lankhorst en Martijn Schuitemaker verkiesbaar zijn.
 
Ed heeft naast dat hij gevraagd is door het bestuur ook een voordracht van 5 mensen. Ook Martijn heeft 5 handtekeningen en wordt dus door de leden voorgedragen.
 
 
 
'''Wat nog ter tafel komt'''
 
* Pieter Meeter wordt mbt het riool van het kastje naar de muur gestuurd mbt bepaalde kosten. Klankbordgroep riool is na afloop beschikbaar voor overleg. Gert Jan en Klaas zijn aanspreekpunt voor alle rioolkwesties.
 
* Martijn Schuitemaker vindt het kwalijk dat hij niet tot de klankbordgroep mag behoren. De werkgroep bestaat uit Gert Jan, Tonny en Klaas. Dit is voldoende. Input van Martijn (en eventueel anderen met ervaring) is wenselijk.
 
* Jan Dulfer vindt dat de website niet vaak genoeg ge up date wordt. Het bestuur geeft aan dat zij graag iemand erbij willen hebben die de website up to date houdt. De laatste tijd zijn juist wel veel stukken op de site geplaatst, maar de mankracht om dit frequent te verwerken ontbreekt. Mocht iemand interesse hebben om mee te werken, dan hoort het bestuur dat graag.
 
 
Om 22:15 sluit Manfred de vergadering.
 

Versie van 30 jun 2010 om 12:00