Jaarverslag 2014: verschil tussen versies

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken
 
Regel 1: Regel 1:
 
{| style="color: black; background-color: white;" width="70%"  
 
{| style="color: black; background-color: white;" width="70%"  
 
| colspan="2" |
 
| colspan="2" |
'''Jaarverslag 2014'''
+
'''Inleiding'''
  
 
De oproep voor de jaarvergadering 2015 is gedaan middels een mededeling op de website en advertentie in de Gezinsbode. Deze werkwijze biedt een aanzienlijke tijdsbesparing ten opzichte van klassieke papieren nieuwsbrief. Meer dan in het verleden is dit jaarverslag bedoeld om de grote lijn te schetsen. Alle informatie over losse gebeurtenissen staat immers al op onze goed bezochte website, die tevens als archief fungeert en ons geheugen steunt. Onderstaande onderwerpen uit 2014 verdienen evenwel nadere aandacht.
 
De oproep voor de jaarvergadering 2015 is gedaan middels een mededeling op de website en advertentie in de Gezinsbode. Deze werkwijze biedt een aanzienlijke tijdsbesparing ten opzichte van klassieke papieren nieuwsbrief. Meer dan in het verleden is dit jaarverslag bedoeld om de grote lijn te schetsen. Alle informatie over losse gebeurtenissen staat immers al op onze goed bezochte website, die tevens als archief fungeert en ons geheugen steunt. Onderstaande onderwerpen uit 2014 verdienen evenwel nadere aandacht.

Huidige versie van 13 mei 2015 om 08:26

Inleiding

De oproep voor de jaarvergadering 2015 is gedaan middels een mededeling op de website en advertentie in de Gezinsbode. Deze werkwijze biedt een aanzienlijke tijdsbesparing ten opzichte van klassieke papieren nieuwsbrief. Meer dan in het verleden is dit jaarverslag bedoeld om de grote lijn te schetsen. Alle informatie over losse gebeurtenissen staat immers al op onze goed bezochte website, die tevens als archief fungeert en ons geheugen steunt. Onderstaande onderwerpen uit 2014 verdienen evenwel nadere aandacht.

Plannen Oosterhamrikkade

Al in 2003 moest het WCG in het geweer komen tegen een ontwikkelingsvisie waarin alle woonschepen gemakshalve waren vergeten. We prijzen ons gelukkig dat de bewoners ter plaatse (Jaco Belgraver verdient een eervolle vermelding) dit dossier hebben overgenomen. Het is een zaak van heel lange adem en een trieste illustratie van het gemak waarmee het ambtelijk apparaat betrokken burgers schier eindeloos kan bezighouden.

Riolering Noorderhaven

Dat het ook anders kan bewijst het rioleringsproject voor de Noorderhaven. Hier troffen we een open oor bij de verantwoordelijke ambtenaren, die geen andere agenda hadden dan de zaak goed in orde te maken. Natuurlijk zou je soms wensen dat het sneller gaat, maar dan hebben we het vermoedelijk vooral over de nieuwe nuts- en postkasten die ook in het plan zitten. Ook de Noorderhaven krijgt adressen in de zogenaamde 1000-serie. Dat zal in de communicatie met bijvoorbeeld Belastingdienst en Centraal Justitieel Incassobureau (van de verkeersboetes) wel wat hoofdbrekens schelen. De 1000-nummers veranderen overigens niets aan de status van de ligplaatsen in de Noorderhaven: die is en blijft een vrijhaven waarin alleen rechten worden opgebouwd in het kader van de wachtlijst.

Opknapbeurt Woonschepenhaven

Aan het eind van 2014 heeft het WCG op verzoek van de Vereniging Woonschepenhaven (VWG) kort maar intensief aandacht geschonken aan de voorgenomen revitalisering. Ook hier een voorgeschiedenis van schokkende lengte, met een weinig aansprekend resultaat.

Gevaarlijke situatie voor bewoners en postbezorgers aan Hoendiep

De vlotte doorgang van hulpdiensten langs het Hoendiep tussen Friesestraatweg en ringweg zou nog wel eens tot het uitrukken van diezelfde diensten kunnen leiden. Door het verdwijnen van de middenberm ter plaatse is oversteken moeilijker geworden en rijdt het verkeer nog sneller langs de postbodes en krantenbezorgers die over niet meer dan een stoeprand van brievenbus naar brievenbus gaan. Contact met wethouder en stadsdeelbeheerder heeft in ruim een half jaar tijd tot niets geleid. De term gevaarzetting lijkt hier op zijn plaats.

Klussenplaats

De gemeente beschikt bij de Antwerpenburg in het Oude Winschoterdiep over een klussenplaats voor woonschepen, die vooral uitkomst biedt voor werkzaamheden die tot overlast bij buren op het water en aan de wal kunnen leiden. Dat is goed, maar het kan beter:

• de voorwaarden voor het gebruik van de klussenplaats zijn nogal wonderlijk, op het lachwekkende af: op de klussenplaats mogen geen werkzaamheden worden verricht! Waarschijnlijk wordt bedoeld dat je daar geen scheepsreparatiebedrijf mag uitoefenen.

• de klussenplaats zou in het bestemmingsplan moeten komen. Dat geeft meer zekerheid dat de klussenplaats blijft bestaan.

Horecaterras op Ludina en Wonen op Water (met vooruitblik)

Wat begon als een zienswijze op de als een provocatie gevoelde “tijdelijke” vergunning om de Ludina te ontsieren met een horecaterras, kan een doorbraak in het vastgelopen project Wonen op Water betekenen. Het WCG is sinds jaar en dag alert op het aantal ligplaatsen in de gemeente. Gemeentelijke plannen bij het water leiden er vaak toe dat er ligplaatsen verdwijnen. Dat verergert de toch al aanzienlijke schaarste. Mede daarom heeft de gemeenteraad bij herhaling vastgelegd dat het aantal ligplaatsen niet mag verminderen.

Inmiddels (2015) is de zienswijze uitgemond in een procedure bij de Raad van State, want we vinden het een serieuze kwestie. Op het stadhuis werd onze opstelling aanvankelijk geïnterpreteerd als dwarsliggerij, maar sinds het bestuur met de betrokken wethouders over de bredere context heeft gesproken, lijkt het besef doorgedrongen dat er met het WCG zaken te doen zijn. Het WCG verzet zich namelijk alleen tegen veranderingen op de Diepenring waar die ten koste gaan van het leefklimaat en het aantal ligplaatsen in de gemeente. Het college van B&W kan op de Diepenring dus meer bereiken dan het dacht, en het WCG kan verbeteringen bereiken op het punt van contraproductieve/irritante regelgeving en doorstroming vanuit de wachtlijst. Onze randvoorwaarden:

• RZB blijft; daar komt geen liggeld bij of voor in de plaats;

• de bestaande vergunningen blijven overdraagbaar (noodzakelijke zekerheid);

• openbaar vaarwater wordt niet verkocht.

Er zijn daarmee openingen in de richting van verkoopbare waterkavels buiten het bestaande vaarwater, maar ook in de richting van vergunningen/ontheffingen à la Noorderhaven in bijvoorbeeld het Hoendiep en het Oude Winschoterdiep.


Nog toe te voegen: financieel jaarverslag