Stand van zaken
Elk schip in de Noorderhaven kan kiezen uit twee rioleringssystemen:
- IBA (Individuele Behandeling Afvalwater, schip mag vrij lozen nadat het afvalwater door dit systeem aan boord is gezuiverd). Bezwaar: installatie neemt vrij veel ruimte in, niet geschikt voor zeilschepen.
- Systeem met een vuilwatertank.
De gemeente moet hiervoor kiezen uit 2 afvoersystemen.
- Persleidingsysteem. De tank wordt leeggepompt vanuit uit het schip naar een rioolput op de wal. Bezwaar: slang op het schip kan bevriezen, niet bruikbaar in andere havens.
- Vacuümsysteem. De tank wordt leeggezogen met een slang vanaf de wal. Bezwaar: dikke, lange slangen (30 meter) op de wal.
Omdat het vacuümsysteem momenteel de meeste kans maakt, ging het gesprek vooral over de moeilijkheden die dat systeem met zich mee kan brengen.
De volgende zaken zijn aan de orde gesteld:
- Gaat een afzuiginstallatie op de wal bij de zomerdag niet enorm stinken?
- Kunnen een spoelleiding en een koolstoffilter op de kast daarvoor uitkomst bieden?
- Wat voor bacteriën gaan in zo'n installatie gedijen, en geeft dat gezondheidsrisico's?
- Kast op de wal: afvalwatervoorziening moet goed gescheiden zijn van de drinkwatervoorziening (hygiëne).
- Veel schepen dicht op elkaar, permanent bewoond. De situatie is niet te vergelijken met een recreatiehaven of een haven voor charterschepen. De ontluchting van zowel vuilwatertank als IBA kan voor stankoverlast zorgen. Ook hier zijn goedwerkende koolstoffilters van groot belang.
De gemeente is zich ervan bewust dat varende schepen hun afvalwater ook buiten de haven kwijt moeten kunnen, eventueel met een aanvullende pomp aan boord als de vuilwatertank beneden de waterlijn zit.
Voordat een systeem aan alle bewoners zal worden gepresenteerd, vindt er nog een vervolgbijeenkomst plaats. Daarin zal de beoogde aannemer het systeem zoals het er dan uitziet tonen. De bewonersavond zal naar verwachting eind januari plaatsvinden.