21-10-2011 Veroorzaakt stroomdip door rioolpomp schade aan computers?

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken

Bij het WCG kwam onderstaande e-mail binnen waarin een bewoonster waarschuwt voor schade aan computers door 'stroomdips'. Met name sinds de installatie van de rioolpomp constateerde deze bewoonster dat de stroomvoorziening aan boord niet stabiel is. Wij vragen ons af of meer mensen deze schade ondervinden. Reacties graag naar woonschepencomite.groningen@gmail.com.

Collega-woonschipbewoners! Misschien is deze informatie voor jullie nuttig. Twee van mijn laptops zijn kapot. Ik heb een monteur gebeld. Hij kwam langs en vertelde me dat de symptomen die mijn laptops vertonen, vaker voorkomen aan boord van woonschepen. Het schijnt volgens hem te maken te hebben met een niet stabiele hoeveelheid stroom die via het net wordt doorgegeven op een woonschip. Ik heb gemerkt dat de voeding van mijn nieuwe laptop inmiddels ook kuren vertoont. Dat is ook iets dat vaker gebeurt op woonschepen dan in in een gewoon woonhuis, bevestigde de monteur. Ik heb eens nagedacht over het verhaal van de man. Ik vroeg hem of er een oplossing was. Hij vertelde dat een iemand op een schip, die inmiddels al meerdere kapotte computers had, een speciaal stekkerblok gekocht heeft dat ervoor zorgt dat er geen pieken of dalen in de stroomtoevoer naar zijn dure apparaten zitten. Het kost (Saturn) 22 euro, voor een kleine met 6 plekken voor een stekker. Ik heb 'em nu ook gekocht. Het blok beschermt, staat op de verpakking, ook tegen schade door blikseminslag via het net. Ik heb gemerkt, nu ik erop let, dat de stroom in mijn schip fluctueert als de grote nieuwe afvoerpomp naar het riool aanspringt, ik weet niet of er een verband bestaat tussen mijn computerproblemen en de stroomfluctuaties veroorzaakt door de pomp. Ik weet niet of de monteur gelijk heeft. Maar twee kapotte laptops zijn mij voorlopig wel genoeg:)) Doe je voordeel met deze info! Vriendelijke groet, Kapitein Oudemuis


Reactie: Ik zou adviseren om een schrijvende meter te plaatsen zodat het bewijs geleverd kan worden dat de pomp de oorzaak is. Wellicht kan diegene die de controles heeft uitgevoerd dat doen. Hij heeft tenslotte de installaties ook gekeurd en kan een aantal mogelijke oorzaken ook snel uitsluiten. Ik weet niet of je die bij een Essent oid kunt verkrijgen. Die plaatsen volgens mij alleen als er een discussie is over het verbruik.

Reactie 2: Vanochtend met x besproken. Hij bevestigt dat stroomdipjes inderdaad dit soort schade kunnen veroorzaken. Zo'n stekker van Saturn is verreweg de goedkoopste en makkelijkste oplossing. Anders moet je of een lichtere pomp plaatsen of krachtstroom vanuit de wal gaan aanleggen en dikkere stroomkabels. Volgens x is de plaatser vd pompen verantwoordelijk. Al lijkt het inderdaad een erg veel voorkomend probleem op schepen. Op onze beide schepen, zowel de huidige als de vorige, hadden we hier ook last van. Vooral met als oorzaak de pomp van hydrafoor. Weet niet of de voorziening op een vaste ligplaats iets beter is.

Voorlopige reactie bestuur d.d. 28-10-2011 Iemand meldt ons dat de oorzaak van de 'dips' gevonden moet worden bij de hoofdzekering en hoe zwaar het stroomnet belast kan worden. Deze bewoner meldt te beschikken over een 25 ampere aansluiting die eigenlijk net te licht is en dus dipjes veroorzaakt. Volgens ons zijn de meeste ligplaatsen uitgerust met 16 ampere maar dat weten we niet zeker. Dan komt het uiteindelijk neer op de stroomleverancier lijkt ons die dan een zwaardere hoofdzekering moet plaatsen. Dat is noch de verantwoordelijkheid van de gemeente noch die van SchoonSchip. Uiteraard kun je stellen dat zowel gemeente als SchoonSchip eerst goed hadden moeten nagaan of de elektriciteitsaansluiting zwaar genoeg is voor deze veelheid aan apparatuur. Aangezien wij nog niet de indruk hebben dat het gaat om grootschalige geconstateerde schade, neigen wij voorlopig ook naar zelf oplossen met een Saturnstekkerdoos. Mocht later blijken dat toch velen daar last van hebben dan kunnen we alsnog aan de bel trekken. Het staat sinds enkele dagen op de site vermeld dus we kunnen altijd onderbouwen dat het probleem vroegtijdig is gesignaleerd.