Ligplaatsvergunningen toch niet omgezet in omgevingsvergunningen

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken

De verwarring rond de wijziging van de Woningwet in verband met drijvende bouwwerken is compleet.


Ligplaatsenvergunningen worden toch niet omgezet in omgevingsvergunningen

Uit het nieuwsbericht van 9 oktober van de Rijksoverheid:

"...Bestaande woonboten mogen blijven liggen, afgegeven vergunningen gelden voortaan als omgevingsvergunning en hoeven niet verbouwd te worden om aan het Bouwbesluit 2012 te gaan voldoen."

"...De ministerraad heeft ermee ingestemd het wetsvoorstel met de voorgestelde aanpassing voor advies aan de Raad van State te zenden..."


Nu blijkt uit het verslag van de reacties op het wetsvoorstel dat bovenstaande op 26 oktober weer is teruggedraaid:

"...Het omzetten van ligplaatsvergunningen in omgevingsvergunningen is bij nader inzien te verstrekkend. De omzetting van ligplaatsvergunningen in omgevingsvergunningen wordt daarom niet geregeld." (bron)


Verder wordt de definitie van bouwwerk geschrapt uit het wetsvoorstel, die luidde:

"bouwwerk: constructie van enige omvang, die op de plaats van bestemming direct of indirect met de grond verbonden is en bedoeld is om langer dan drie maanden ter plaatse te functioneren."

Uit de consultatie is gebleken dat het drie maanden criterium niet reëel is, zeker niet voor varende woonschepen.


Wat nu precies de inhoud is van het wetsvoorstel dat aan de Raad van State is voorgelegd voor advies is onduidelijk. Het lijkt een breiwerkje te worden waardoor de wetgeving voor woonboten uiteindelijk alleen maar onduidelijker wordt. Van de wal in de sloot dus... Het is te hopen dat de Raad van State met een helder advies komt.


Varende woonschepen

Het is ook nog onduidelijk wanneer een woonboot als varend woonschip zal worden aangeduid.

  • Zijn hier objectieve criteria voor aan te voeren ?
  • Wat betekent "niet aan de vaart onttrokken" in de praktijk ?

Een Certificaat van Onderzoek (CvO) geeft geen informatie of een schip wel of niet vaart, bovendien hoeven niet alle varende woonschepen een CvO te hebben.

De Landelijke Woonboten Organisatie (LWO) en de Landelijke Vereniging voor Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig (LVBHB) beweren allebei dat er verschillende categorieën van woonboten gaan ontstaan, overigens zonder bronvermelding. (hier te lezen)


Groningen

In dit onzekere klimaat wil de gemeente Groningen nieuw beleid ontwikkelen voor wonen op het water, dat in juni 2016 door de gemeenteraad zou moeten worden vastgesteld.

Dit lijkt het WCG erg onverstandig.