Alleen daadwerkelijk varende woonschepen vallen niet onder nieuwe woonbotenwet: verschil tussen versies

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 11: Regel 11:
 
De verwachting is dat slechts een klein deel van alle woonschepen daadwerkelijk varend zal blijven, ook door steeds [http://www.woonschepencomite-groningen.nl/index.php/Certificaat_van_Onderzoek_per_1-1-2019_verplicht_voor_meeste_varende_woonschepen strengere eisen] en hoge kosten om te kunnen/mogen varen. Daarnaast is de overdraagbare omgevingsvergunning die een bouwwerk (niet varend schip) krijgt interessant voor de eigenaar. Over de eisen van het Bouwbesluit hoeven bestaande schepen zich geen zorgen te maken dankzij de brede overgangsregeling en het [http://www.woonschepencomite-groningen.nl/index.php/Rijksoverheid:_bestaande_woonboten_vallen_helemaal_niet_onder_het_Bouwbesluit aangepaste Bouwbesluit].  
 
De verwachting is dat slechts een klein deel van alle woonschepen daadwerkelijk varend zal blijven, ook door steeds [http://www.woonschepencomite-groningen.nl/index.php/Certificaat_van_Onderzoek_per_1-1-2019_verplicht_voor_meeste_varende_woonschepen strengere eisen] en hoge kosten om te kunnen/mogen varen. Daarnaast is de overdraagbare omgevingsvergunning die een bouwwerk (niet varend schip) krijgt interessant voor de eigenaar. Over de eisen van het Bouwbesluit hoeven bestaande schepen zich geen zorgen te maken dankzij de brede overgangsregeling en het [http://www.woonschepencomite-groningen.nl/index.php/Rijksoverheid:_bestaande_woonboten_vallen_helemaal_niet_onder_het_Bouwbesluit aangepaste Bouwbesluit].  
  
De gemeente is dus aan zet om een gunstig klimaat te scheppen om te voorkomen dat nu nog varende woonschepen stoppen met varen en kiezen voor de status van bouwwerk. En dat begint met het bieden van rechtszekerheid voor varende woonschepen die vergelijkbaar is met die van bouwwerken. En dat is uiteraard vooral relevant in de Noorderhaven.
+
De gemeente is dus aan zet om een gunstig klimaat te scheppen om te voorkomen dat nu nog varende woonschepen stoppen met varen en kiezen voor de status van bouwwerk. En dat begint met het bieden van rechtszekerheid voor varende woonschepen die vergelijkbaar is met die van bouwwerken. En dat is uiteraard vooral relevant voor de Noorderhaven.

Versie van 10 aug 2017 om 09:49

Daadwerkelijk varende woonschepen vallen niet onder de nieuwe wetgeving voor woonboten die per 1 januari van kracht wordt. Varende woonschepen zijn geen bouwwerken en zullen derhalve niet onder de Woningwet vallen.

Het WCG heeft nauw contact gehad met de behoudsorganisaties van varend erfgoed en (juridische) deskundigen in Rotterdam en Amsterdam die betrokken zijn geweest bij de totstandkoming van de nieuwe wet.

Het beeld is helder en eenvoudig: de uitzondering in de wet voor varende woonschepen is mede ingegeven door het feit dat het varend erfgoed moet kunnen blijven varen. Dat wil zeggen: dat een varend (historisch-woon-)schip niet elke keer dat er gevaren wordt een nieuwe omgevingsvergunning hoeft aan te vragen. Dat is alleen mogelijk als het schip niet omgevingsvergunningplichtig (ergo: geen bouwwerk) is.

Vandaar dat in de Memorie van Toelichting, p12 nadrukkelijk wordt gesteld dat deze schepen daadwerkelijk moeten varen, al is het maar af en toe. Dit is in tegenstelling tot de andere 6 criteria voor varende woonschepen (p3) wel een cumulatieve eis.

Het is dus nadrukkelijk niet de bedoeling dat er een vage tussencategorie ontstaat van schepen die lijken op schepen die zouden kunnen varen maar dat niet doen, kunnen of mogen. Het is de schipper die aan zal moeten geven of hij/zij vaart en gebruik wil maken van de uitzonderingsmogelijkheid die de wet biedt.

De verwachting is dat slechts een klein deel van alle woonschepen daadwerkelijk varend zal blijven, ook door steeds strengere eisen en hoge kosten om te kunnen/mogen varen. Daarnaast is de overdraagbare omgevingsvergunning die een bouwwerk (niet varend schip) krijgt interessant voor de eigenaar. Over de eisen van het Bouwbesluit hoeven bestaande schepen zich geen zorgen te maken dankzij de brede overgangsregeling en het aangepaste Bouwbesluit.

De gemeente is dus aan zet om een gunstig klimaat te scheppen om te voorkomen dat nu nog varende woonschepen stoppen met varen en kiezen voor de status van bouwwerk. En dat begint met het bieden van rechtszekerheid voor varende woonschepen die vergelijkbaar is met die van bouwwerken. En dat is uiteraard vooral relevant voor de Noorderhaven.