Alleen daadwerkelijk varende woonschepen vallen niet onder nieuwe woonbotenwet

Uit Woonschepen Comite Groningen
Versie door DirkVanDriel (Overleg | bijdragen) op 9 aug 2017 om 08:21 (Nieuwe pagina aangemaakt met 'Zoals vermoedelijk bekend vallen varende woonschepen niet onder de nieuwe wetgeving voor woonboten die per 1 januari van kracht wordt. Varende woonschepen zijn gee...')

(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken

Zoals vermoedelijk bekend vallen varende woonschepen niet onder de nieuwe wetgeving voor woonboten die per 1 januari van kracht wordt. Varende woonschepen zijn geen bouwwerk en zullen derhalve niet onder de Woningwet vallen.

Het WCG heeft nauw contact gehad met de behoudsorganisaties van varend erfgoed en (juridische) deskundigen in Rotterdam en Amsterdam die betrokken zijn geweest bij de totstandkoming van de nieuwe wet.

Het beeld is helder en eenvoudig: de uitzondering in de wet voor varende schepen is ingegeven door het feit dat het varend erfgoed moet kunnen blijven varen. Dat wil zeggen: dat een varend (historisch-woon-)schip niet elke keer dat er gevaren wordt een nieuwe omgevingsvergunning hoeft aan te vragen. Dat is alleen mogelijk als het schip niet omgevingsvergunningplichtig (geen bouwwerk) is. Vandaar dat in de Memorie van Toelichting, p12 nadrukkelijk wordt gesteld dat deze schepen daadwerkelijk moeten varen, al is het maar af en toe. Dit is in tegenstelling tot de andere 6 criteria wel een cumulatieve eis. Het is dus nadrukkelijk niet de bedoeling dat er een vage tussencategorie ontstaat van schepen die lijken op schepen die zouden kunnen varen maar dat niet doen, kunnen of mogen. Het is dus de schipper die aan zal moeten geven of hij daadwerkelijk vaart of wil varen.

Overigens: zonder Certifcaat van Onderzoek zal er door schepen groter dan 20 meter of met een inhoud groter dan 100m3 na 1 januari 2019 niet meer gevaren mogen worden. Na 1 januari 2019 zullen deze schepen gekeurd worden als nieuwbouw. Voor onze historische schepen is het dan vrijwel onmogelijk om nog een certificaat te bemachtigen. De eerder gekeurde schepen vallen onder een permanente (soepele) overgangsregeling. De behoudsorganisaties maken zich dan ook grote zorgen dat een groot deel van het varend erfgoed na 1 januari 2019 nooit meer zal kunnen varen.