Certificaat van Onderzoek per 1 januari 2019 verplicht voor meeste varende woonschepen: verschil tussen versies

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken
(23 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
Varende woonschepen groter dan 20 meter of met een waterverplaatsing van meer dan 100m3 moeten per 1 januari 2019 beschikken over een Certificaat van Onderzoek om te mogen varen.
+
'''Waar gaat het om ?'''
Tot 1 januari 2019 geldt voor bestaande schepen een permanente soepele overgangsregeling voor de keuring maar na deze datum zullen alle schepen gekeurd worden volgens nieuwbouwnormen.
 
Het overgrote deel van de oudere (historische) schepen zal niet aan die eisen kunnen voldoen en zullen dus niet meer mogen varen als ze niet voor 1 januari 2019 gekeurd zijn.
 
  
 +
Varende woonschepen langer dan 20 meter of met een waterverplaatsing van meer dan 100m3 [https://www.lvbhb.nl/wet-en-regelgeving/blokvolume-cvo/ (blokvolume)] moeten per 1 januari 2019 beschikken over een Certificaat van Onderzoek (CvO) om te mogen varen. Tot 1 januari 2019 geldt voor bestaande schepen een permanente soepele overgangsregeling voor de keuring maar na deze datum zullen schepen gekeurd worden volgens nieuwbouwnormen. Het overgrote deel van de oudere (historische) schepen zal niet aan die eisen kunnen voldoen en zal dus niet meer mogen varen als ze niet voor 1 januari 2019 gekeurd zijn.
  
De Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig (LVBHB) heeft een overzicht gemaakt van alle eisen, vragen, wetgeving, etc. met betrekking tot dit Certificaat van Onderzoek.
+
'''Wat houdt het CvO in ?'''
 +
 
 +
Het CvO is enigszins te vergelijken met de APK voor auto's, maar dan eens in de 7 jaar. Het onderwaterschip wordt op een werf door een expert gekeurd en de uitrusting van het schip ondergaat een inspectie (veiligheidskeuring). Dit gedeelte van de keuring kan ook plaats vinden als het schip in het water ligt.
 +
 
 +
'''De tijd dringt !'''
 +
 
 +
Al met al zal men vaak minimaal een half jaar nodig hebben om het schip in orde te krijgen voor een CvO. Dat is uiteraard afhankelijk van hoeveel er op aanwijzing van de expert moet gebeuren. Reserveer tijdig een werf, want het zou dit jaar wel eens druk kunnen worden omdat  de deadline van 1 januari 2019 nadert.
 +
 
 +
'''Vragen'''
 +
 
 +
Het Certificaat van Onderzoek zal ongetwijfeld veel vragen oproepen. Wij hebben ook wel wat vragen, zoals:
 +
 
 +
''Waarom zitten er verschillen tussen wat verschillende experts noodzakelijk vinden, met name wat betreft de uitrusting van een schip?''
 +
 
 +
''Kun je na 1 januari 2019 de scheepsmotor nog vervangen zonder aan allerlei strenge eisen te moeten voldoen?''
 +
 
 +
''Kan een expert bij de volgende keuring nieuwe voorwaarden stellen of afwijken van de vorige keuring ?''
 +
 
 +
 
 +
De Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig (LVBHB) heeft een overzicht gemaakt van alle eisen, vragen, wetgeving, etc. met betrekking tot dit Certificaat van Onderzoek.  
  
 
* [https://www.lvbhb.nl/cvo/ Klik hier voor het overzicht]
 
* [https://www.lvbhb.nl/cvo/ Klik hier voor het overzicht]
Regel 10: Regel 28:
  
 
* 03-08-2017 [https://www.lvbhb.nl/wet-en-regelgeving/oproep-deel-je-ervaringen-over-cvo-cbb/ Deel je ervaringen met het Certificaat van Onderzoek]
 
* 03-08-2017 [https://www.lvbhb.nl/wet-en-regelgeving/oproep-deel-je-ervaringen-over-cvo-cbb/ Deel je ervaringen met het Certificaat van Onderzoek]
 +
 +
* 09-08-2017 [[Alleen daadwerkelijk varende woonschepen vallen niet onder nieuwe woonbotenwet]]

Versie van 23 jan 2018 om 10:33

Waar gaat het om ?

Varende woonschepen langer dan 20 meter of met een waterverplaatsing van meer dan 100m3 (blokvolume) moeten per 1 januari 2019 beschikken over een Certificaat van Onderzoek (CvO) om te mogen varen. Tot 1 januari 2019 geldt voor bestaande schepen een permanente soepele overgangsregeling voor de keuring maar na deze datum zullen schepen gekeurd worden volgens nieuwbouwnormen. Het overgrote deel van de oudere (historische) schepen zal niet aan die eisen kunnen voldoen en zal dus niet meer mogen varen als ze niet voor 1 januari 2019 gekeurd zijn.

Wat houdt het CvO in ?

Het CvO is enigszins te vergelijken met de APK voor auto's, maar dan eens in de 7 jaar. Het onderwaterschip wordt op een werf door een expert gekeurd en de uitrusting van het schip ondergaat een inspectie (veiligheidskeuring). Dit gedeelte van de keuring kan ook plaats vinden als het schip in het water ligt.

De tijd dringt !

Al met al zal men vaak minimaal een half jaar nodig hebben om het schip in orde te krijgen voor een CvO. Dat is uiteraard afhankelijk van hoeveel er op aanwijzing van de expert moet gebeuren. Reserveer tijdig een werf, want het zou dit jaar wel eens druk kunnen worden omdat de deadline van 1 januari 2019 nadert.

Vragen

Het Certificaat van Onderzoek zal ongetwijfeld veel vragen oproepen. Wij hebben ook wel wat vragen, zoals:

Waarom zitten er verschillen tussen wat verschillende experts noodzakelijk vinden, met name wat betreft de uitrusting van een schip?

Kun je na 1 januari 2019 de scheepsmotor nog vervangen zonder aan allerlei strenge eisen te moeten voldoen?

Kan een expert bij de volgende keuring nieuwe voorwaarden stellen of afwijken van de vorige keuring ?


De Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig (LVBHB) heeft een overzicht gemaakt van alle eisen, vragen, wetgeving, etc. met betrekking tot dit Certificaat van Onderzoek.