De RZB en aanverwante zaken: verschil tussen versies

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 40: Regel 40:
  
  
Naast dat
+
Naast dat ik het niet terzake doende vindt dat in 10 jaar een schip (+plek) meer dan 2 keer zo duur is geworden (daar gaat de gemeente
 +
per slot van rekening niet over) denk ik dat er ingezet moet worden op de eerlijkheid van een regeling.
 +
 
 +
Ten eerste is wat ik van het 'Heren accoord' begrijp over beperkte duur en geldigheid niets geschreven. De insteek was een regeling
 +
waar 'we' de eerste 10 jaar mee vooruit kunnen. Dat is heel wat anders dan een regeling van beperkte
 +
duur (10 jaar dus) waarna de messen en knuppels weer uit de kast kunnen. Een regeling van deze aard zou een vorm van wanbestuur zijn.
 +
Wat kan er in 10 jaar veranderen, zodanig dat een partij (de gemeente) de andere zomaar weer aan de kant kan schuiven.
 +
 
 +
 
 +
Ten tweede vindt ik het discutabel dat er wat ambtenaren bij elkaar worden gescharreld, waarvan wij de werkzaamheden mogen betalen die zij
 +
vermeend voor ons uitvoeren. In de afgelopen 4 jaar is de relatie vrij moeizaam geweest, en dat is niet omdat het kennis niveau aan 'de andere
 +
kant' zo hoog is.
 +
 
 +
Ten derde worden we gemaks halve gelijkgeschakeld met (vooral het tarief) van woonwagen bewoners. (0,33 cent/m2 per maand).
 +
Als er dan toch gelijk geschakeld moet worden, opteer ik voor het gelijkschakelen met de de huurprijs die betaald wordt door de uitbater
 +
van de Reitdiep haven. (een fraktie van dit bedrag met 200000,-- voor de hele haven voor 50 jaar).

Versie van 2 apr 2013 om 18:42

in reactie op 23-03-2013_Herenakkoord_wordt_misbruikt_in_discussie_belastingverhoging door Klaas Koetje.

Ten eerste vooropgesteld: ik ben van mening dat ik als Groninger (woonschip) bewoner gelijk behandeld wil worden als iedere andere Groninger. Niet minder. Niet meer. De OZB zoals die de afgelopen 10 jaar is geheven voldoet wat mij betreft recht aan aan deze gelijke behandeling. Dat de gemeentelijke ambtenarij van mening is dat ik/wij als woonboot bewoner duurder ben/zijn, en dat daarom de manier van heffing aangepast moet worden aan een mogelijk te kort is een curieuze redenering.

Ten eerste is dat selectief klagen over te hogen kosten. Een verzoek van Klaas Koetje om de verhoging van de lege kosten voor een vergunning ( VAN NAAR ) inhoudelijk toe telichten en te specificeren is afgewezen. Nu moeten er er boventallige ambtenaren geherplaats worden (mijn intepretatie van een stuk text uit WoW 0.4) en opeens kan alles tot op de euro worden voorgerekend.


Ik heb echter wel bedenkingen bij het ontbreken van berekeningen in het stuk van Klaas waar ik nu op reageer.

Klaas schrijft: ... opbrengst van de RZB omdat uit de geraamde opbrengsten zou blijken dat een gemiddeld schip ongeveer 80.000 gulden, zo'n 35.000 euro waard zou zijn. De gemeente berekent de huidige opbrengst RZB op 70.000 euro. Als je terugrekent staat een RZB opbrengst van 70.000 euro gelijk aan een waarde van ongeveer 100.000 euro per schip, ...

Ik vindt dat Klaas de sugestie wekt dat de waarde van een schip in 2001, dit keer 2 (dat is dan100%) de geschatte inkomsten van de RZB opevert zoals genoemd word in WoW 0.4. In anderhalve zin wordt gesprongen van 35000 naar 70000

Ik ga hier uit van de volgende getallen

66000: geschatte oprengst RZB 2002
0,37: eigenaar en bewonerdeel OZB 2002
70000 (geschatte oprengst RZB 2002)
0,15: OZB/RZB 2013

Berekeninge 2002:

De geschatte opbrengst is volgens de ambtenarij in 2001 F 145000,-- (E 66000,--) (bron)
66000 /500 =  132 gemiddelde opbrengst per schip
(132 / 0,37) * 100 = 35675 (gemiddelde waarde schip plus plek)

Berekeing 2013:

De geschatte opbrengst zou nu (2013?) moeten zijn E 70000,-- (Bron WoW 0.4)
70000 /500 =  140 gemiddelde opbrengst per schip
(140 / 0,15) * 100 = 93333 (gemiddelde waarde schip plus)

De OZB percentages voor groningen zijn: bron

Groningen 	(2009) 0,1220 	(2012)0,1400 	(2013)0,1482


Naast dat ik het niet terzake doende vindt dat in 10 jaar een schip (+plek) meer dan 2 keer zo duur is geworden (daar gaat de gemeente per slot van rekening niet over) denk ik dat er ingezet moet worden op de eerlijkheid van een regeling.

Ten eerste is wat ik van het 'Heren accoord' begrijp over beperkte duur en geldigheid niets geschreven. De insteek was een regeling waar 'we' de eerste 10 jaar mee vooruit kunnen. Dat is heel wat anders dan een regeling van beperkte duur (10 jaar dus) waarna de messen en knuppels weer uit de kast kunnen. Een regeling van deze aard zou een vorm van wanbestuur zijn. Wat kan er in 10 jaar veranderen, zodanig dat een partij (de gemeente) de andere zomaar weer aan de kant kan schuiven.


Ten tweede vindt ik het discutabel dat er wat ambtenaren bij elkaar worden gescharreld, waarvan wij de werkzaamheden mogen betalen die zij vermeend voor ons uitvoeren. In de afgelopen 4 jaar is de relatie vrij moeizaam geweest, en dat is niet omdat het kennis niveau aan 'de andere kant' zo hoog is.

Ten derde worden we gemaks halve gelijkgeschakeld met (vooral het tarief) van woonwagen bewoners. (0,33 cent/m2 per maand). Als er dan toch gelijk geschakeld moet worden, opteer ik voor het gelijkschakelen met de de huurprijs die betaald wordt door de uitbater van de Reitdiep haven. (een fraktie van dit bedrag met 200000,-- voor de hele haven voor 50 jaar).