Ligplaatsvergunningen toch niet omgezet in omgevingsvergunningen: verschil tussen versies

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 36: Regel 36:
 
Het lijkt een breiwerkje te worden waardoor de wetgeving voor woonboten uiteindelijk alleen maar onduidelijker wordt en de rechtspositie van waterbewoners zeker niet versterkt wordt. Van de wal in de sloot dus...  
 
Het lijkt een breiwerkje te worden waardoor de wetgeving voor woonboten uiteindelijk alleen maar onduidelijker wordt en de rechtspositie van waterbewoners zeker niet versterkt wordt. Van de wal in de sloot dus...  
  
Het vervangen of verbouwen van een niet varende woonboot lijkt een stuk lastiger te worden. Dit kan leiden tot het niet meer opknappen, verbouwen of vervangen van verouderde woonboten. Verwaarlozing en verloedering kunnen hiervan het gevolg zijn. Dit probleem doet zich in Groningen nu al voor als gevolg van knellende lokale regelgeving.
+
Het vervangen of verbouwen van een niet varende woonboot lijkt een stuk lastiger te worden. Dit kan leiden tot het niet meer opknappen, verbouwen of vervangen van verouderde woonboten. Verwaarlozing kan hiervan het gevolg zijn. Dit probleem doet zich in Groningen nu al voor als gevolg van knellende lokale regelgeving.
  
 
Om niet aan het Bouwbesluit te hoeven voldoen moeten schepen die kunnen varen op de één of andere manier kunnen aantonen dat ze daadwerkelijk varen, gedoe dus.  
 
Om niet aan het Bouwbesluit te hoeven voldoen moeten schepen die kunnen varen op de één of andere manier kunnen aantonen dat ze daadwerkelijk varen, gedoe dus.  

Versie van 9 nov 2015 om 09:00

Ligplaatsenvergunningen worden toch niet omgezet in omgevingsvergunningen

Uit het nieuwsbericht van 9 oktober van de Rijksoverheid:

"...Bestaande woonboten mogen blijven liggen, afgegeven vergunningen gelden voortaan als omgevingsvergunning en hoeven niet verbouwd te worden om aan het Bouwbesluit 2012 te gaan voldoen."

"...De ministerraad heeft ermee ingestemd het wetsvoorstel met de voorgestelde aanpassing voor advies aan de Raad van State te zenden..."


Nu blijkt uit het verslag van de reacties op het wetsvoorstel dat bovenstaande op 26 oktober weer is teruggedraaid:

"...Het omzetten van ligplaatsvergunningen in omgevingsvergunningen is bij nader inzien te verstrekkend. De omzetting van ligplaatsvergunningen in omgevingsvergunningen wordt daarom niet geregeld." (bron)


Definitie bouwwerk uit wetsvoorstel geschrapt

Uit het wetsvoorstel van mei 2015

"bouwwerk: constructie van enige omvang, die op de plaats van bestemming direct of indirect met de grond verbonden is en bedoeld is om langer dan drie maanden ter plaatse te functioneren."

Uit de consultatie is gebleken dat het drie maanden criterium niet reëel is, zeker niet voor varende woonschepen. Deze liggen meestal langer dan 3 maanden achtereen stil en zouden dan toch als bouwwerk moeten worden aangemerkt.


Varende woonschepen

Het is nog onduidelijk wanneer een woonboot als varend woonschip zal worden aangeduid: wat betekent "niet aan de vaart onttrokken" in de praktijk ? Zijn hier objectieve criteria voor vast te stellen?

Een Certificaat van Onderzoek (CvO) geeft geen informatie of een schip wel of niet vaart, bovendien hoeven niet alle varende woonschepen een CvO te hebben.

De Landelijke Woonboten Organisatie (LWO) en de Landelijke Vereniging voor Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig (LVBHB) beweren allebei dat er verschillende categorieën van woonboten gaan ontstaan, overigens zonder bronvermelding. (hier te lezen)


Gevolgen

Wat nu precies de inhoud is van het wetsvoorstel dat aan de Raad van State is voorgelegd is onduidelijk. Het lijkt een breiwerkje te worden waardoor de wetgeving voor woonboten uiteindelijk alleen maar onduidelijker wordt en de rechtspositie van waterbewoners zeker niet versterkt wordt. Van de wal in de sloot dus...

Het vervangen of verbouwen van een niet varende woonboot lijkt een stuk lastiger te worden. Dit kan leiden tot het niet meer opknappen, verbouwen of vervangen van verouderde woonboten. Verwaarlozing kan hiervan het gevolg zijn. Dit probleem doet zich in Groningen nu al voor als gevolg van knellende lokale regelgeving.

Om niet aan het Bouwbesluit te hoeven voldoen moeten schepen die kunnen varen op de één of andere manier kunnen aantonen dat ze daadwerkelijk varen, gedoe dus.

Het is te hopen dat de Raad van State met een helder advies komt.


Groningen

In dit onzekere klimaat wil de gemeente Groningen nieuw beleid ontwikkelen voor wonen op het water, dat in juni 2016 door de gemeenteraad zou moeten worden vastgesteld.

Dit lijkt het WCG erg onverstandig.