Nieuwe wetgeving voor woonboten met forse gevolgen

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken

pdf-printerversie


Woonboten, de Woningwet en het Bouwbesluit

De Raad van State heeft recent tot twee keer toe geoordeeld dat een woonboot ook als bouwwerk moet worden gezien. Dat betekent dat voor verbouwingen en nieuwbouw een omgevingsvergunning moet worden aangevraagd. De uitspraken van de Raad van State hadden als gevolg dat alle woonboten in Nederland met een ligplaatsvergunning illegaal waren geworden. Woonboten vielen immers nog niet onder het bouwbesluit en waren dus ook niet omgevingsvergunningplichtig.

Minister Blok was door de uitspraak van de Raad van State gedwongen om de wet aan te passen. Dat is nu als voorstel openbaar geworden. Belangrijkste elementen zijn dat woonboten in het vervolg als bouwwerken moeten worden gezien en dat ze dus omgevingsvergunningplichtig zijn. Dit betekent bijvoorbeeld dat bij wijziging van de woonboot een omgevings-(bouw)vergunning moet worden aangevraagd en de voorwaarden van het Bouwbesluit van toepassing zijn.


Ligplaatsvergunningen toch niet omgezet in omgevingsvergunningen

In het oorspronkelijke wetsvoorstel zouden ligplaatsvergunningen worden omgezet in omgevingsvergunningen. Dat was een goed voorstel omdat het een verbetering van de rechtspositie van de huidige waterbewoners betekende: alle woonboten in Nederland zouden gelegaliseerd worden en geen gezeur meer over de overdraagbaarheid van ligplaatsen. Nu blijkt uit verslag van de reacties op het wetsvoorstel (26 oktober) dat de omgevingsvergunning wordt toegevoegd en de ligplaatsvergunning blijft bestaan. Nog meer regels en mogelijk nog minder zekerheid.


Varende woonschepen

Varende woonboten zullen niet als bouwwerk worden aangemerkt en hoeven in de toekomst niet te voldoen aan de eisen van het Bouwbesluit. Het is echter nog onduidelijk wanneer een woonboot als varend woonschip zal worden aangeduid: wat betekent "niet aan de vaart onttrokken" in de praktijk ? Zijn hiervoor objectieve criteria vast te stellen? Een Certificaat van Onderzoek (CvO) geeft geen informatie of een schip wel of niet vaart, bovendien hoeven niet alle varende woonschepen een CvO te hebben.

De Landelijke Woonboten Organisatie (LWO) en de Landelijke Vereniging voor Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig (LVBHB) beweren allebei dat er drie verschillende categorieën van woonboten gaan ontstaan, overigens zonder bronvermelding. Opvallend is dat beide organisaties het over verschillende categorieën hebben (hier te lezen)


Wetsvoorstel ter advies naar de Raad van State gestuurd

Wat precies de inhoud is van het wetsvoorstel dat aan de Raad van State is voorgelegd is onduidelijk, want de gewijzigde tekst is niet gepubliceerd. Het lijkt een breiwerkje te worden waardoor de wetgeving voor woonboten uiteindelijk alleen maar onduidelijker wordt en de rechtspositie van waterbewoners zeker niet versterkt wordt. Van de wal in de sloot dus...


Gevolgen

Het vervangen of verbouwen van een niet varende woonboot wordt een stuk lastiger dan nu al het geval is. Dit kan leiden tot het niet meer opknappen, verbouwen of vervangen van verouderde woonboten. Verwaarlozing kan hiervan het gevolg zijn. Dit probleem doet zich in Groningen nu al voor als gevolg van knellende lokale regelgeving.

Om niet aan het Bouwbesluit te hoeven voldoen moeten schepen die kunnen varen op de één of andere manier kunnen aantonen dat ze daadwerkelijk varen, gedoe dus.

Het is te hopen dat de Raad van State met een helder advies komt.


Groningen

Op zijn vroegst in de loop van 2017 zal pas echt duidelijk worden wat de gevolgen zullen zijn van de wetswijziging. (actuele status wetsvoorstel)

In dit onzekere klimaat wil de gemeente Groningen nieuw beleid ontwikkelen voor wonen op het water, dat in juni 2016 door de gemeenteraad zal moeten worden vastgesteld.


LAATSTE NIEUWS