Noord Willemskanaal: nieuwe brug met beperkte doorvaarthoogte: verschil tussen versies

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 7: Regel 7:
  
 
* Meer informatie is te vinden op [http://aanlegbusbaan050west.nl/het-plan/hefbrug-noord-willemskanaal/ deze webpagina].  
 
* Meer informatie is te vinden op [http://aanlegbusbaan050west.nl/het-plan/hefbrug-noord-willemskanaal/ deze webpagina].  
 
* Op 8 december kreeg het WCG de antwoorden op de volgende vragen:
 
  
 
* De bediening van de tafelbrug zal aansluiten bij die van de spoorbrug.  
 
* De bediening van de tafelbrug zal aansluiten bij die van de spoorbrug.  

Versie van 27 dec 2015 om 17:01

Naast de spoorbrug over het Noord Willemskanaal wordt op dit moment een hefbrug aangelegd ten behoeve van een nieuwe busbaan (Hoogwaardig Openbaar Vervoer, HOV)

De hefbrug is te vergelijken met de Ketwich Verschuurbrug met een vaste doorvaarthoogte van circa 5 meter 50. Dit is vervelend voor een aantal woonschepen met een mast, die zullen ze nu eerst moet strijken voor ze kunnen gaan varen.

  • De originele ontwerptekening is hier te zien.
  • De bediening van de tafelbrug zal aansluiten bij die van de spoorbrug.
  • In verband met het plaatsen van de nieuwe tafelbrug is de vaarweg gestemd vanaf vrijdag 29 januari 2016 16.00 uur tot maandagochtend 1 februari 2016 09.00 uur. Wanneer de weersomstandigheden het niet toelaten zijn er de volgende twee reserve weekenden: vrijdag 5 februari 2016 16.00 uur tot maandagochtend 8 februari 2016 09.00 uur en vrijdag 12 februari 2016 16.00 uur tot maandagochtend 15 februari 2016 09.00 uur.


Het is overigens een raadsel wat stad en provincie hebben met hefbruggen, ze zijn altijd een beperking voor de scheepvaart. Zo worden op dit moment de hefbruggen over het Van Starkenborghkanaal vervangen door nieuwe exemplaren die een paar meter hoger zijn, terwijl vanaf Gaarkeuken (Grijpskerk) richting Friesland draai- of klapbruggen worden toegepast, geschikt als staande mastroute.