Noord Willemskanaal: nieuwe brug met beperkte doorvaarthoogte: verschil tussen versies

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken
 
(22 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
Naast de spoorbrug over het Noord Willemskanaal wordt op dit moment een hefbrug aangelegd ten behoeve van een nieuwe busbaan (Hoogwaardig Openbaar Vervoer, HOV)   
+
Naast de spoorbrug over het Noord Willemskanaal wordt op dit moment een hef- ofwel tafelbrug aangelegd ten behoeve van een nieuwe busbaan (Hoogwaardig Openbaar Vervoer, HOV)   
  
De hefbrug is te vergelijken met de Ketwich Verschuurbrug met een vaste doorvaarthoogte van circa 5 meter 50.
+
De nieuwe hefbrug heeft een doorvaartbreedte van 8 meter en een vaste doorvaarthoogte van 5 meter 40 (te vergelijken met de Ketwich Verschuurbrug).
Dit is vervelend voor een aantal woonschepen met een mast, die zullen ze nu eerst moet strijken voor ze kunnen gaan varen.
 
  
Het is een raadsel wat Groningen heeft met hefbruggen, ze zijn altijd een beperking voor de scheepvaart. Zo worden op dit moment de hefbruggen over het Van Starkenborghkanaal vervangen door nieuwe exemplaren die een paar meter hoger zijn, terwijl vanaf Gaarkeuken (Grijpskerk) richting Friesland draai- of klapbruggen worden toegepast, geschikt als staande mastroute.  
+
Dit is vervelend voor een aantal woonschepen met een mast aan de Julianaweg, die zullen ze nu eerst moet strijken voor ze richting Stad kunnen varen.
  
* De originele ontwerptekening is [http://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/6/6e/2014-_Tafelbrug_Noordwillems_kanaal-klein.pdf hier] te zien.
+
* De originele ontwerptekening van het Ingenieursbureau Gemeente Groningen (IGG) is [http://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/6/6e/2014-_Tafelbrug_Noordwillems_kanaal-klein.pdf hier] te zien.
  
* Meer informatie is te vinden op een [http://aanlegbusbaan050west.nl/het-plan/hefbrug-noord-willemskanaal/ deze webpagina].  
+
* Meer informatie is te vinden op [http://aanlegbusbaan050west.nl/het-plan/hefbrug-noord-willemskanaal/ deze webpagina].  
  
* Op 8 december kreeg het WCG de antwoorden op de volgende vragen:
+
* De bediening van de hefbrug zal aansluiten bij die van de spoorbrug. 
  
V: Zullen de bedieningstijden aansluiten bij die van de gemeentelijke brugbediening of gaan er net als voor de spoorbrug afwijkende bedieningstijden gelden, met mogelijk extra vertraging ?
 
  
A: Het is zo dat wij met de bediening van de tafelbrug aansluiten bij die van de spoorbrug. Ergo, de bediening van de spoorbrug is leidend.
+
Het is overigens een raadsel wat stad en provincie hebben met hefbruggen, ze zijn altijd een beperking voor de scheepvaart. Zo worden op dit moment de hefbruggen over het Van Starkenborghkanaal vervangen door nieuwe exemplaren die een paar meter hoger zijn, terwijl vanaf Gaarkeuken (Grijpskerk) richting Friesland draai- of klapbruggen worden toegepast, geschikt als staande mastroute.
 
 
V: Wanneer zal de doorvaart gestremd zijn in verband met werkzaamheden (volgens planning) ?
 
 
 
A: In verband met het plaatsen van de nieuwe tafelbrug nabij de Van Hallbrug op het Noord Willemskanaal is de vaarweg gestemd vanaf vrijdag 29 januari 2016 16.00 uur tot maandagochtend 1 februari 2016 09.00 uur. Wanneer de weersomstandigheden het niet toelaten zijn er de volgende twee reserve weekenden.
 
Vrijdag 5 februari 2016 16.00 uur tot maandagochtend 8 februari 2016 09.00 uur en vrijdag 12 februari 2016 16.00 uur tot maandagochtend 15 februari 2016 09.00 uur.
 

Huidige versie van 26 aug 2016 om 20:26

Naast de spoorbrug over het Noord Willemskanaal wordt op dit moment een hef- ofwel tafelbrug aangelegd ten behoeve van een nieuwe busbaan (Hoogwaardig Openbaar Vervoer, HOV)

De nieuwe hefbrug heeft een doorvaartbreedte van 8 meter en een vaste doorvaarthoogte van 5 meter 40 (te vergelijken met de Ketwich Verschuurbrug).

Dit is vervelend voor een aantal woonschepen met een mast aan de Julianaweg, die zullen ze nu eerst moet strijken voor ze richting Stad kunnen varen.

  • De originele ontwerptekening van het Ingenieursbureau Gemeente Groningen (IGG) is hier te zien.
  • De bediening van de hefbrug zal aansluiten bij die van de spoorbrug.


Het is overigens een raadsel wat stad en provincie hebben met hefbruggen, ze zijn altijd een beperking voor de scheepvaart. Zo worden op dit moment de hefbruggen over het Van Starkenborghkanaal vervangen door nieuwe exemplaren die een paar meter hoger zijn, terwijl vanaf Gaarkeuken (Grijpskerk) richting Friesland draai- of klapbruggen worden toegepast, geschikt als staande mastroute.