Proefprocedure Noorderhaven onvermijdelijk na debat in de gemeenteraad: verschil tussen versies

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 1: Regel 1:
4 december 2018
+
4 maart 2018
  
  

Versie van 11 mrt 2018 om 08:45

4 maart 2018


Na de teleurstellende gemeenteraadsvergadering is het duidelijk geworden dat een proefprocedure (of meerdere procedures) over de toekomst van de Noorderhaven onvermijdelijk is geworden. Liever had het WCG gezien dat deze langdurige procedure was overgeslagen en dat de gemeente direct tot de (wettelijke) realiteit was overgegaan: een vergunningstelsel voor de Noorderhaven. We hebben dat onlangs kort uiteengezet in deze brief aan de raadscommissie Ruimte en Wonen.

Het WCG is in november in principe al met wethouder Van der Schaaf overeengekomen dat er een proefprocedure kan komen en dat het WCG een geschikte kandidaat kan aandragen. Die procedure zal mogelijk de volgende vragen kunnen beantwoorden:

  • wat is een varend woonschip volgens de Verordening Openbaar Vaarwater ?
  • moet een woonschip in de Noorderhaven kunnen aantonen dat het kan varen terwijl het van de gemeente permanent stil mag liggen ?
  • kan een woonschip dat met toestemming voor onbeperkte tijd is toegelaten verwijderd worden terwijl er sinds die toestemming niets aan het schip is veranderd ?
  • kan een woonschip in de Noorderhaven dat met toestemming permanent stil ligt en alleen voor een werfbeurt zijn plek verlaat beschouwd worden als een drijvend bouwwerk zoals omschreven in de nieuwe wet ?

De laatste vraag is interessant omdat het antwoord bepalend is of er bouwwerken in de haven mogen liggen. Is het antwoord "ja" (WCG) dan liggen er bouwwerken in de haven en krijgen deze schepen automatisch een omgevingsvergunning en bijbehorende rechtszekerheid, vervolgens zullen de echt varende schepen volgens het gemeenteraadsbesluit gelijk behandeld moeten worden. Het college van b&w stelt dat er alleen "varende" woonschepen in de haven mogen liggen en geeft daarmee geen antwoord op deze vraag, maar geeft wel aan dat deze "varende" woonschepen permanent stil mogen liggen.

Anders geformuleerd: de gemeente stelt dat er op grond van de Verordening Openbaar Vaarwater (VOV) geen bouwwerken in de Noorderhaven mogen liggen en het WCG (en mr. Goudriaan) stellen dat er simpelweg bouwwerken in de haven liggen (de permanente stilliggers die alleen voor een werfbeurt verkassen). Als de gemeente gelijk krijgt kunnen ze door met wat ze van plan zijn. De haven blijft zoals die is, handhaving wordt aangescherpt, schepen die niet kunnen varen of aan de VOV voldoen moeten de haven verlaten. Als het WCG gelijk krijgt zal de gemeente met een vergunningstelsel voor de haven aan de slag moeten en dat is nieuw beleid dat door de gemeenteraad vastgesteld zal moeten worden.

Nieuwe wet

Omdat het gaat om een nieuwe wet is de rest van waterwonend Nederland bijzonder geïnteresseerd in de uitkomst van de proefprocedure. Woonbootadvocaat Cor Goudriaan heeft het WCG in december gelijk gegeven in zijn advies aan de gemeente. Het WCG heeft vorige week een verkennend gesprek gehad over de proefprocedure met een advocaat in Groningen. Hij komt grofweg tot dezelfde conclusie als Goudriaan. Over de voorwaarden en de vraagstelling voor de proefprocedure, alsmede de financiering vindt komende week overleg plaats met de gemeente.

Rest de vraag: wat gaat de gemeente doen in de periode dat de proefprocedure loopt ? Een inventarisatie van de schepen zal niet veel meer dan een globale schouw van de buitenkant kunnen zijn. Aan boord heeft de gemeente niets te zoeken, bovendien moet nog maar blijken uit de procedure of het nodig is dat een schip kan varen en wat er onder varen verstaan wordt. Een herschikking is volgens het WCG niet mogelijk zolang de procedure loopt en nog niet vaststaat of er bouwwerken in de haven liggen.


Meer informatie: