Provincie Groningen optimistisch over oplossing voor spoorbrug Noord-Willemskanaal: verschil tussen versies

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 8: Regel 8:
 
In de brief wordt het '''huidige bedieningsprotocol''' van de spoorbrug duidelijk gemaakt:
 
In de brief wordt het '''huidige bedieningsprotocol''' van de spoorbrug duidelijk gemaakt:
  
"Sinds de nieuwe busbaanbrug in gebruik is genomen, wordt deze samen met de fietsbrug door de gemeente Groningen bediend en de tussenliggende spoorbrug wordt door ProRail bediend. Door deze complexe situatie bedraagt de netto bedientijd op dit moment '''2 maal 6 minuten per uur'''. Dit echter alleen 'als de treinenloop dit toestaat'. Onder netto doorvaartijd wordt hier verstaan: de tijd tussen het moment dat alle bruggen volledig open staan en het moment dat de bruggen weer beginnen met sluiten. '''In principe wordt echter om .23 uur en .53 uur de brug bediend.'''  
+
"Sinds de nieuwe busbaanbrug in gebruik is genomen, wordt deze samen met de fietsbrug door de gemeente Groningen bediend en de tussenliggende spoorbrug wordt door ProRail bediend. Door deze complexe situatie bedraagt de netto bedientijd op dit moment '''2 maal 6 minuten per uur'''. Dit echter alleen 'als de treinenloop dit toestaat'. Onder netto doorvaartijd wordt hier verstaan: de tijd tussen het moment dat alle bruggen volledig open staan en het moment dat de bruggen weer beginnen met sluiten. '''In principe wordt om .23 uur en .53 uur de brug bediend.'''  
  
 
De bedienprocedure is nu als volgt:
 
De bedienprocedure is nu als volgt:

Versie van 9 jun 2017 om 07:04

Dat blijkt uit een brief van het Provincie-bestuur aan Provinciale Staten van 11 april dit jaar. De brief wordt vermeld onder de ingekomen stukken van de vergadering van Provinciale Staten van 21 juni.

De provincie is vrij optimistisch dat er een passende oplossing gevonden gaat worden: "Wij verwachten in het gebruikersoverleg van oktober 2017 de oplossingsmogelijkheden met de vaarweggebruikers te bespreken en te bekijken of dit als voldoende kan worden beschouwd."

Voor dit gebruikersoverleg zijn na enige aandringen door het WCG ook twee bewoners van woonschepen aan het Noord-Willemskanaal uitgenodigd.


In de brief wordt het huidige bedieningsprotocol van de spoorbrug duidelijk gemaakt:

"Sinds de nieuwe busbaanbrug in gebruik is genomen, wordt deze samen met de fietsbrug door de gemeente Groningen bediend en de tussenliggende spoorbrug wordt door ProRail bediend. Door deze complexe situatie bedraagt de netto bedientijd op dit moment 2 maal 6 minuten per uur. Dit echter alleen 'als de treinenloop dit toestaat'. Onder netto doorvaartijd wordt hier verstaan: de tijd tussen het moment dat alle bruggen volledig open staan en het moment dat de bruggen weer beginnen met sluiten. In principe wordt om .23 uur en .53 uur de brug bediend.

De bedienprocedure is nu als volgt:

- ProRail bepaalt of er, gezien de treinenloop, bediend kan worden.

- ProRail geeft een seintje aan bedienaar van gemeente, die beide bruggen (op afstand) bedient.

- ProRail bedient de spoorbrug.

- Als alle bruggen volledig open staan krijgt de scheepvaart groen licht om te varen.

- Nadat de schepen (soms beide zijden, als dit lukt) door de bruggen zijn worden de bruggen gesloten.

- Wanneer er veel aanbod is van schepen (zomer) lukt het soms niet om alle schepen te laten passeren. Afspraak is dan dat bij de volgende brugopening wel alle schepen door de brug kunnen: soms moet de trein dan even wachten."