Renovatie Woonschepenhaven: nog steeds problemen en onduidelijkheden

Uit Woonschepen Comite Groningen
Versie door DirkVanDriel (Overleg | bijdragen) op 28 nov 2016 om 23:43 (Nieuwe pagina aangemaakt met '* '''De toekomst van schuren en terrassen''' VTH (voorheen Bouw- en Woningtoezicht) heeft hier in het verleden tegenstrijdige uitspraken over gedaan. Er is geen co...')

(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken
  • De toekomst van schuren en terrassen

VTH (voorheen Bouw- en Woningtoezicht) heeft hier in het verleden tegenstrijdige uitspraken over gedaan. Er is geen concrete regelgeving op dit punt voor de Woonschepenhaven en de haven is buiten het Bestemmingsplan Openbaar Vaarwater (2009) gehouden. In dit bestemmingsplan is voor de rest van de stad vastgesteld wat wel of niet is toegestaan op het gebied van schuurtjes en oevergebruik.  Gemaakte afspraken met betrekking tot de Woonschepenhaven kunnen door VTH niet teruggevonden worden. Er zou sprake zijn van een paraplu-vergunning die niet blijkt te bestaan.


  • Handhaving door VTH

Er wordt momenteel gehandhaafd. Hierover is niet gecommuniceerd met de bewoners en het is ook niet duidelijk wat wel en niet gehandhaafd wordt en wat de basis van de handhaving is. Bij aanvang van het renovatieproject zijn door VTH geen afspraken gemaakt met de bewoners over wat wel en niet toegestaan zal worden met betrekking tot schuren, terrassen en walgebruik. Inmiddels heeft het WCG een goed gesprek gehad met Angelique Blaauw en haar teamleider.


  • Ondoorzichtige vergunningverlening

De voorwaarden voor het afgeven van ligplaatsvergunningen worden niet consequent toegepast. Zo heeft iemand een vergunning voor een grotere woonboot gekregen(20x5x5- 4 appartementen), terwijl een ander in een vergelijkbare situatie (er was ruimte) een vergunning voor een bescheiden boot van 15.40 is geweigerd. Er zijn recent vergunningen afgegeven met afwijkende voorwaarden (vijfmeterregel).


  • Nieuwe vergunningen niet gepubliceerd

Niet alle nieuwe vergunningen zijn gepubliceerd, waardoor tijdig bezwaar niet mogelijk was. Tegen twee van de niet gepubliceerde vergunningen viel serieus bezwaar te verwachten.


  • De afwerking van de werkzaamheden

Duurzaamheid, kwaliteit en veiligheid zijn belangrijke aspecten die van hetzelfde niveau als elders in de stad zouden moeten zijn. Nu wordt geldgebrek regelmatig genoemd om een matige tot slechte afwerking te rechtvaardigen.


  • Ontevredenheid over waterleiding

De waterleiding is door het water naar de schepen gevoerd en rust op de voet van de steiger op circa 80 cm diepte. Dit is een zeer kwetsbaar systeem. Iedereen constateert dat het water 's zomers aanzienlijk warmer is dan voorheen en dat de temperatuur kan oplopen tot c.a. 23 graden. Even spoelen is geen optie met een leiding van 90 meter. Het water werkt als isolatie: het koelt 's nachts niet af. Boven de 20 graden bestaat in principe gevaar voor legionella. Het waterbedrijf stelt dat dit allemaal kan en mag. Het WCG laat dit nog bekijken door een onafhankelijk adviesbureau. Er loopt een procedure van een bewoner of een waterleiding wel door het riool mag worden gelegd. Het water in de haven geldt juridisch als een open riool.


  • Buitendijk zou in overleg met bewoners worden ingericht

Inmiddels is het bestaande pad verwijderd en woekert het onkruid. Het is de vraag of het pad terugkeert, maar de bankjes zijn wel blijven staan, nu dus slecht bereikbaar. Eerder is in het project toegezegd dat de buitendijk in samenspraak met de bewoners zal worden ingericht.


  • Baggerdiepte onder terrassen

Niet onder alle terrassen is gebaggerd. Peilingen hebben dit uitgewezen. Dit kan tot verplaatsing van ondieptes leiden.


  • Afmeervoorzieningen langs de binnendijk

De schepen aan de binnendijk krijgen uit financiële overwegingen niet de robuuste afmeerpalen die bij de aanbesteding in de productspecificatie zijn vastgelegd. Zogenaamd omdat het vanwege de later aangelegde damwand niet meer nodig zou zijn om de palen te plaatsen. De inferieure afmeervoorzieningen die de aannemer tot nog toe gerealiseerd heeft aan de damwand zijn onaanvaardbaar en wat betreft veiligheid en kwaliteit onvergelijkbaar met de palen elders in de haven.


  • Riolering problematisch ?

De inmiddels tot “poeptoren” benoemde constructie moet zorgen voor tegendruk op verkeerd geplaatste kogelkleppen. Rioolinstallaties aan boord die niet voldoen of niet van de juiste pomp zijn voorzien moeten alsnog aangepast worden. De garantieperiode van 3 jaar op de rioolinstallatie aan boord gaat pas in op het moment dat de werkzaamheden in de haven zijn afgerond. De gemeente blijft altijd verantwoordelijk voor het gedeelte vanaf de aansluiting op de steiger.