Verschil van inzicht tussen WCG en een aantal Noorderhavenbewoners: verschil tussen versies

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken
 
(23 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
 
* [http://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/0/08/2018-01-15_Verschil_van_inzicht_Noorderhaven.pdf pdf-printerversie]
 
* [http://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/0/08/2018-01-15_Verschil_van_inzicht_Noorderhaven.pdf pdf-printerversie]
 
+
 
 
+
   
 
15 januari 2018
 
15 januari 2018
 
+
Een aantal Noorderhavenbewoners heeft alvast een omgevingsvergunning aangevraagd in de verwachting een proefprocedure uit te lokken om duidelijkheid te verkrijgen over de juridische status van de woonboten in de Noorderhaven. Ze zijn van mening dat alle schepen, varend en niet-varend een omgevingsvergunning moeten krijgen en dat met zo'n vergunning ook gewoon gevaren kan worden.
+
Vijftien Noorderhavenbewoners hebben alvast een [http://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/6/6b/2018-01-02_Aaanvraag_omgevingsvergunning_Noorderhaven.pdf omgevingsvergunning aangevraagd] in de verwachting een procedure uit te lokken om duidelijkheid te verkrijgen over de juridische status van de woonboten in de Noorderhaven [http://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/e/e1/2018-01-12_persbericht_aanvraag_omgevingsvergunning_Noorderhaven.pdf (persbericht)]. Ze zijn van mening dat alle schepen, varend en niet-varend een omgevingsvergunning moeten krijgen en dat met zo'n vergunning ook gewoon gevaren kan worden.  
 
+
     
 
Het WCG is het in essentie met deze bewoners eens, namelijk dat alle woonboten de best mogelijke rechtspositie moeten krijgen en houden. We verschillen alleen van inzicht over de status van woonboten die daadwerkelijk varen. Deze woonboten zijn volgens de nieuwe wet geen bouwwerken en kunnen daarom geen omgevingsvergunning krijgen. Voor deze schepen verandert er volgens de minister niets. [http://www.woonschepencomite-groningen.nl/index.php/Alleen_daadwerkelijk_varende_woonschepen_vallen_niet_onder_nieuwe_woonbotenwet Deze uitleg] wordt door geen enkele jurist of deskundige die geraadpleegd is betwist. Behalve dus door een aantal Noorderhavenbewoners.
 
Het WCG is het in essentie met deze bewoners eens, namelijk dat alle woonboten de best mogelijke rechtspositie moeten krijgen en houden. We verschillen alleen van inzicht over de status van woonboten die daadwerkelijk varen. Deze woonboten zijn volgens de nieuwe wet geen bouwwerken en kunnen daarom geen omgevingsvergunning krijgen. Voor deze schepen verandert er volgens de minister niets. [http://www.woonschepencomite-groningen.nl/index.php/Alleen_daadwerkelijk_varende_woonschepen_vallen_niet_onder_nieuwe_woonbotenwet Deze uitleg] wordt door geen enkele jurist of deskundige die geraadpleegd is betwist. Behalve dus door een aantal Noorderhavenbewoners.
 
    
 
    
De woonboten in de Noorderhaven die permanent stil liggen worden door de nieuwe wet gelijkgesteld met bouwwerken waarvoor een omgevingsvergunning is verstrekt. Gezien het raadsvoorstel van 31 mei 2017 zullen alle woonboten in de Noorderhaven een gelijke behandeling krijgen. Dat betekent ons inziens dat de schepen die geen omgevingsvergunning kunnen krijgen (de daadwerkelijk varende schepen) dan een overdraagbare ligplaatsvergunning moeten krijgen, hetgeen een enorme verbetering van de rechtspositie betekent (hypotheek, verkoopbaarheid, etc.)
+
De woonboten in de Noorderhaven die permanent stil liggen worden door de nieuwe wet gelijkgesteld met bouwwerken waarvoor een omgevingsvergunning is verstrekt. Gezien het raadsvoorstel van 31 mei 2017 zullen alle woonboten in de Noorderhaven een gelijke behandeling krijgen. Dat betekent ons inziens dat de schepen die geen omgevingsvergunning kunnen krijgen (de daadwerkelijk varende schepen) dan een overdraagbare ligplaatsvergunning moeten krijgen, hetgeen een enorme verbetering van de rechtspositie kan betekenen (hypotheek, verkoopbaarheid, etc.)
  
Gemeente en WCG hadden al afgesproken dat er een proefprocedure zou kunnen komen om zo snel mogelijk duidelijkheid te krijgen. Het WCG kan hiervoor de meest geschikte kandidaat aandragen. De aanvraagactie doorkruist dit nogal. Met name de enorme haast waarmee deze aanvraag is ingediend heeft het WCG verbaasd.  
+
Gemeente en WCG hebben in november al afgesproken dat er een proefprocedure zou kunnen komen om zo snel mogelijk duidelijkheid te krijgen. Het WCG kan hiervoor de meest geschikte kandidaat aandragen. De aanvraagactie doorkruist dit nogal en zorgt voor veel verwarring. Met name de enorme haast waarmee de aanvraag is ingediend heeft het WCG verbaasd en onaangenaam verrast.  
  
 
Het is cruciaal bij deze discussie niet te vergeten dat de gemeente geen enkel schip met een omgevingsvergunning in de Noorderhaven wil hebben en dat men schepen die niet kunnen varen uit de haven wil verwijderen. En dat is ernstig, zeker in relatie tot het genoemde raadsvoorstel.
 
Het is cruciaal bij deze discussie niet te vergeten dat de gemeente geen enkel schip met een omgevingsvergunning in de Noorderhaven wil hebben en dat men schepen die niet kunnen varen uit de haven wil verwijderen. En dat is ernstig, zeker in relatie tot het genoemde raadsvoorstel.
Regel 18: Regel 18:
  
 
* 12-01-2018 [https://www.youtube.com/watch?v=6uBfNhSca8s Reportage OOGTV over Noorderhaven en de nieuwe wet]
 
* 12-01-2018 [https://www.youtube.com/watch?v=6uBfNhSca8s Reportage OOGTV over Noorderhaven en de nieuwe wet]
 +
 +
* 28-01-2018 [http://www.woonschepencomite-groningen.nl/index.php/Noorderhaven:_gemeente_en_WCG_blijven_het_oneens_over_gevolgen_nieuwe_woonbotenwet '''Nieuwsbrief Noorderhaven:''' stand van zaken]

Huidige versie van 11 jun 2019 om 11:07


15 januari 2018

Vijftien Noorderhavenbewoners hebben alvast een omgevingsvergunning aangevraagd in de verwachting een procedure uit te lokken om duidelijkheid te verkrijgen over de juridische status van de woonboten in de Noorderhaven (persbericht). Ze zijn van mening dat alle schepen, varend en niet-varend een omgevingsvergunning moeten krijgen en dat met zo'n vergunning ook gewoon gevaren kan worden.

Het WCG is het in essentie met deze bewoners eens, namelijk dat alle woonboten de best mogelijke rechtspositie moeten krijgen en houden. We verschillen alleen van inzicht over de status van woonboten die daadwerkelijk varen. Deze woonboten zijn volgens de nieuwe wet geen bouwwerken en kunnen daarom geen omgevingsvergunning krijgen. Voor deze schepen verandert er volgens de minister niets. Deze uitleg wordt door geen enkele jurist of deskundige die geraadpleegd is betwist. Behalve dus door een aantal Noorderhavenbewoners.

De woonboten in de Noorderhaven die permanent stil liggen worden door de nieuwe wet gelijkgesteld met bouwwerken waarvoor een omgevingsvergunning is verstrekt. Gezien het raadsvoorstel van 31 mei 2017 zullen alle woonboten in de Noorderhaven een gelijke behandeling krijgen. Dat betekent ons inziens dat de schepen die geen omgevingsvergunning kunnen krijgen (de daadwerkelijk varende schepen) dan een overdraagbare ligplaatsvergunning moeten krijgen, hetgeen een enorme verbetering van de rechtspositie kan betekenen (hypotheek, verkoopbaarheid, etc.)

Gemeente en WCG hebben in november al afgesproken dat er een proefprocedure zou kunnen komen om zo snel mogelijk duidelijkheid te krijgen. Het WCG kan hiervoor de meest geschikte kandidaat aandragen. De aanvraagactie doorkruist dit nogal en zorgt voor veel verwarring. Met name de enorme haast waarmee de aanvraag is ingediend heeft het WCG verbaasd en onaangenaam verrast.

Het is cruciaal bij deze discussie niet te vergeten dat de gemeente geen enkel schip met een omgevingsvergunning in de Noorderhaven wil hebben en dat men schepen die niet kunnen varen uit de haven wil verwijderen. En dat is ernstig, zeker in relatie tot het genoemde raadsvoorstel.