Woonboten moeten mogelijk wijken voor fietssnelweg Noord Willemskanaal: verschil tussen versies

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 11: Regel 11:
 
* 11-10-2017 [https://groningen.raadsinformatie.nl/vergadering/378846/commissie%20Beheer%20en%20Verkeer%2011-10-2017 Wethouder De Rook beantwoordt vragen van de Stadspartij (video, vanaf 09:40)]
 
* 11-10-2017 [https://groningen.raadsinformatie.nl/vergadering/378846/commissie%20Beheer%20en%20Verkeer%2011-10-2017 Wethouder De Rook beantwoordt vragen van de Stadspartij (video, vanaf 09:40)]
  
* 13-10-2017 Het WCG heeft de fasering van de fietssnelweg opgevraagd bij de projectleiding
+
* 13-10-2017 Het WCG heeft de fasering van de fietssnelweg opgevraagd bij de projectleiding.
  
 
Hieruit blijkt dat het eerste deel (transferium Haren - Ketwich Verschuurlaan) dit voorjaar gereed komt. Het gedeelte langs de Julianaweg gaat op zijn vroegst een jaar later op de schop, wellicht pas veel later, want het wordt erg lastig en kostbaar en mogelijk komen er vertragende procedures.  
 
Hieruit blijkt dat het eerste deel (transferium Haren - Ketwich Verschuurlaan) dit voorjaar gereed komt. Het gedeelte langs de Julianaweg gaat op zijn vroegst een jaar later op de schop, wellicht pas veel later, want het wordt erg lastig en kostbaar en mogelijk komen er vertragende procedures.  

Versie van 14 okt 2017 om 14:31

3 oktober 2017


Uit de plannen voor de fietssnelweg Assen-Groningen langs het Noord Willemskanaal blijkt dat er in Groningen wellicht woonboten moeten verdwijnen. De fietssnelweg kan niet direct naast de woonboten aangelegd worden omdat deze dan niet meer bereikbaar zijn. Alleen fietsen zijn toegestaan op de snelweg. Daarom wordt overwogen om de woonboten dan maar weg te halen. Dat is op te maken uit deze presentatie van (alweer) landschapsarchitecten, deze keer H+N+S uit Amersfoort. Met fietstunnels onder de bruggen door lijkt niets te gek voor dit "iconische fietspad". De plannen voor het hele traject in de stad Groningen zijn hier te vinden.

Vanavond vindt een tweede werksessie plaats waarvoor ook de betrokken woonbootbewoners zijn uitgenodigd. Die zijn vooral verbijsterd, ook omdat er vrijwel niets met hun eerdere inbreng is gedaan.

  • 13-10-2017 Het WCG heeft de fasering van de fietssnelweg opgevraagd bij de projectleiding.

Hieruit blijkt dat het eerste deel (transferium Haren - Ketwich Verschuurlaan) dit voorjaar gereed komt. Het gedeelte langs de Julianaweg gaat op zijn vroegst een jaar later op de schop, wellicht pas veel later, want het wordt erg lastig en kostbaar en mogelijk komen er vertragende procedures.

Het kan dus niet anders dat er uiterlijk in het voorjaar verkeersvertragende of -werende maatregelen moeten komen voor de Julianaweg om (meer) ongelukken te voorkomen. De Julianaweg wordt gebruikt door wandelaars, joggers, spelende kinderen en honden, ouderen met rollators en bewoners die voortdurend oversteken tussen schuur en schip.

Maar wie is daarvoor verantwoordelijk ? De gemeente (beheerder) of de provincie (eigenaar) ? De kans bestaat dat beide partijen naar elkaar gaan wijzen... en er niets gebeurt.

De opmerking van D66-wethouder Paul de Rook eerder deze week, dat de plannen zich nog in een vroeg voorstadium bevinden, kloppen dus niet. Liever had het WCG gezien dat hij de woonbootbewoners had verzekerd dat zij zich geen zorgen hoeven te maken en dat er een goede oplossing komt.


(lees meer)