Woonboten moeten mogelijk wijken voor fietssnelweg Noord Willemskanaal: verschil tussen versies

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 10: Regel 10:
 
   
 
   
 
* 11-10-2017 [https://groningen.raadsinformatie.nl/vergadering/378846/commissie%20Beheer%20en%20Verkeer%2011-10-2017 Wethouder De Rook beantwoordt vragen van de Stadspartij (video, vanaf 09:40)]
 
* 11-10-2017 [https://groningen.raadsinformatie.nl/vergadering/378846/commissie%20Beheer%20en%20Verkeer%2011-10-2017 Wethouder De Rook beantwoordt vragen van de Stadspartij (video, vanaf 09:40)]
 +
 +
 +
'''Fasering'''
 +
  
 
* 13-10-2017 Het WCG heeft de fasering van de fietssnelweg opgevraagd bij de projectleiding.
 
* 13-10-2017 Het WCG heeft de fasering van de fietssnelweg opgevraagd bij de projectleiding.

Versie van 14 okt 2017 om 16:24

14 oktober 2017


Uit de plannen voor de fietssnelweg Assen-Groningen langs het Noord Willemskanaal blijkt dat er in Groningen wellicht woonboten moeten verdwijnen. De fietssnelweg kan niet direct naast de woonboten aangelegd worden omdat deze dan niet meer bereikbaar zijn. Alleen fietsen zijn toegestaan op de snelweg. Daarom wordt overwogen om de woonboten dan maar weg te halen. Dat is op te maken uit deze presentatie van (alweer) landschapsarchitecten, deze keer H+N+S uit Amersfoort. Met fietstunnels onder de bruggen door lijkt niets te gek voor dit "iconische fietspad". De plannen voor het hele traject in de stad Groningen zijn hier te vinden.

Inmiddels heeft een tweede werksessie plaats gevonden waarvoor ook de betrokken woonbootbewoners zijn uitgenodigd. Die zijn vooral verbijsterd, ook omdat er vrijwel niets met hun eerdere inbreng is gedaan.


Fasering


  • 13-10-2017 Het WCG heeft de fasering van de fietssnelweg opgevraagd bij de projectleiding.

Het eerste deel van de fietssnelweg (transferium Haren - Ketwich Verschuurlaan) komt dit voorjaar gereed. Het vervolg langs de Julianaweg richting centrum wordt op zijn vroegst een jaar daarna aangepakt en wellicht pas veel later. Het wordt een erg lastig en kostbaar tracé en mogelijk volgen er vertragende procedures.

Het kan dus niet anders dat er uiterlijk in het voorjaar verkeersvertragende of -werende maatregelen moeten komen voor de Julianaweg om ongelukken te voorkomen. De Julianaweg is een smal pad direct in het verlengde van de fietssnelweg. Het wordt intensief gebruikt door wandelaars, joggers, gewone fietsers, spelende kinderen en honden, ouderen met rollators en bewoners die voortdurend oversteken tussen schuur en schip. Snelverkeer is er niet toegestaan maar is nu al een probleem door brommers en speed-pedelecs waartegen niet opgetreden wordt. Met ongelukken tot gevolg.

Maar wie is daarvoor verantwoordelijk ? De gemeente (beheerder) of de provincie (eigenaar) ? De kans bestaat dat beide partijen naar elkaar gaan wijzen... en dat er niets gebeurt.

De opmerking van D66-wethouder Paul de Rook eerder deze week, dat de plannen zich nog in een vroeg voorstadium bevinden, klopt dus niet. Liever had het WCG gezien dat hij de woonbootbewoners had verzekerd dat zij zich geen zorgen hoeven te maken en dat er een goede oplossing komt.


(lees meer)