Woonboten moeten mogelijk wijken voor fietssnelweg Noord Willemskanaal: verschil tussen versies

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken
(33 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
3 oktober 2017
+
2 november 2017
  
  
Uit de plannen voor de fietssnelweg Assen-Groningen langs het Noord Willemskanaal blijkt dat er in Groningen wellicht woonboten moeten verdwijnen. De fietssnelweg kan niet direct naast de woonboten aangelegd worden omdat deze dan niet meer bereikbaar zijn. Alleen fietsen zijn toegestaan op de snelweg. Daarom wordt overwogen om de woonboten dan maar weg te halen.
+
Uit de plannen voor de fietssnelweg Assen-Groningen langs het Noord Willemskanaal blijkt dat er in Groningen wellicht woonboten moeten verdwijnen. De fietssnelweg kan niet direct naast de woonboten aangelegd worden omdat deze dan niet meer bereikbaar zijn. Kennelijk zijn alleen fietsen toegestaan op de snelweg. Daarom wordt overwogen om de woonboten dan maar weg te halen.
Dat is op te maken uit [https://drive.google.com/open?id=0B8jovuE9n_DbQ18yNXYzRTVuejQ deze presentatie] van (alweer) landschapsarchitecten, deze keer H+N+S uit Amersfoort. Met fietstunnels onder de bruggen door lijkt niets te gek voor dit "iconische fietspad". De plannen voor het hele traject in de stad Groningen zijn [https://drive.google.com/open?id=0B8jovuE9n_DbbHNlSmRPRWNUbzQ hier] te vinden.
+
Dat is op te maken uit [https://drive.google.com/open?id=0B8jovuE9n_DbQ18yNXYzRTVuejQ deze presentatie] van (alweer) landschapsarchitecten, deze keer H+N+S uit Amersfoort. Met fietstunnels onder de bruggen door lijkt niets te gek voor dit "iconische fietspad". De plannen voor het hele traject in de stad Groningen zijn [https://drive.google.com/open?id=0B8jovuE9n_DbbHNlSmRPRWNUbzQ hier] te vinden.  
  
Vanavond vindt een tweede werksessie plaats waarvoor ook de betrokken woonbootbewoners zijn uitgenodigd. Die zijn vooral verbijsterd, ook omdat er vrijwel niets met hun eerdere inbreng is gedaan.  
+
De gemeente Groningen bleek niet op de hoogte van de plannen om eventueel woonboten te verwijderen en was dan ook zeer onaangenaam verrast. Het blijkt namelijk al heel lastig om nieuwe ligplaatsen te vinden ter compensatie van de ligplaatsen die men wil opheffen in de Diepenring in het kader van de onlangs vastgestelde [http://www.woonschepencomite-groningen.nl/index.php/Watervisie:_nieuw_beleid_voor_wonen_op_het_water_in_Groningen Watervisie].
 +
 
 +
Inmiddels heeft begin oktober een tweede werksessie plaats gevonden waarvoor ook de betrokken woonbootbewoners zijn uitgenodigd. Die zijn vooral verbijsterd, ook omdat er vrijwel niets met de door hen aangedragen [http://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/8/87/2017-07_Vier_varianten_voor_Fietssnelweg_van_bewoners_Julianaweg.pdf varianten] is gedaan.  
 
   
 
   
 
* 04-10-2017 [http://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/7/75/DVHN-20171004-_Fietssnelweg_valt_slecht_in_Groningen.pdf Dagblad van het Noorden: Fietssnelweg valt slecht in Groningen] [https://youtu.be/aEP0WCY8row + video]
 
* 04-10-2017 [http://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/7/75/DVHN-20171004-_Fietssnelweg_valt_slecht_in_Groningen.pdf Dagblad van het Noorden: Fietssnelweg valt slecht in Groningen] [https://youtu.be/aEP0WCY8row + video]
Regel 11: Regel 13:
 
* 11-10-2017 [https://groningen.raadsinformatie.nl/vergadering/378846/commissie%20Beheer%20en%20Verkeer%2011-10-2017 Wethouder De Rook beantwoordt vragen van de Stadspartij (video, vanaf 09:40)]
 
* 11-10-2017 [https://groningen.raadsinformatie.nl/vergadering/378846/commissie%20Beheer%20en%20Verkeer%2011-10-2017 Wethouder De Rook beantwoordt vragen van de Stadspartij (video, vanaf 09:40)]
  
* 13-10-2017 Het WCG heeft de fasering van de fietssnelweg opgevraagd bij de projectleiding.
+
 +
'''Eerste deel fietssnelweg wordt binnenkort aangelegd '''
  
Het eerste deel (transferium Haren - Ketwich Verschuurlaan) komt dit voorjaar gereed. Het vervolg langs de Julianaweg richting centrum gaat wordt op zijn vroegst een jaar aangepakt en wellicht pas veel later. Het wordt een erg lastig en kostbaar tracé en mogelijk volgen er vertragende procedures.  
+
Het WCG heeft op 13 oktober de fasering van de aanleg van de fietssnelweg opgevraagd bij de projectleiding.
  
Het kan dus niet anders dat er uiterlijk in het voorjaar verkeersvertragende of -werende maatregelen moeten komen voor de Julianaweg om ongelukken te voorkomen. De Julianaweg is een smal pad direct in het verlengde van de fietssnelweg. Het wordt intensief gebruikt door wandelaars, joggers, gewone fietsers, spelende kinderen en honden, ouderen met rollators en bewoners die voortdurend oversteken tussen schuur en schip. Snelverkeer is er niet toegestaan maar is nu al een probleem door brommers en speed-pedelecs waartegen niet opgetreden wordt. Met ongelukken tot gevolg.
+
Het eerste deel (transferium Haren - Ketwich Verschuurlaan) komt dit voorjaar gereed. Het vervolg langs de Julianaweg richting centrum wordt op zijn vroegst een jaar daarna aangepakt en wellicht pas veel later. Het wordt een erg lastig en kostbaar tracé en mogelijk volgen er vertragende procedures.
 +
 
 +
Er zullen dus uiterlijk in het voorjaar verkeersvertragende of -werende maatregelen moeten komen voor de Julianaweg om ongelukken te voorkomen. De Julianaweg is een smal pad direct in het verlengde van de fietssnelweg. Het wordt intensief gebruikt door wandelaars, joggers, gewone fietsers, skaters, spelende kinderen en honden, ouderen met rollators en bewoners die voortdurend oversteken tussen schuur en schip. Snelverkeer is er niet toegestaan (onverplicht fietspad) maar is nu al een probleem dankzij (snor-)brommers en speed-pedelecs waartegen niet opgetreden wordt. Met ongelukken tot gevolg.
  
 
Maar wie is daarvoor verantwoordelijk ? De gemeente (beheerder) of de provincie (eigenaar) ? De kans bestaat dat beide partijen naar elkaar gaan wijzen... en dat er niets gebeurt.
 
Maar wie is daarvoor verantwoordelijk ? De gemeente (beheerder) of de provincie (eigenaar) ? De kans bestaat dat beide partijen naar elkaar gaan wijzen... en dat er niets gebeurt.
  
De opmerking van D66-wethouder Paul de Rook eerder deze week, dat de plannen zich nog in een vroeg voorstadium bevinden, klopt dus niet. Liever had het WCG gezien dat hij de woonbootbewoners had verzekerd dat zij zich geen zorgen hoeven te maken en dat er een goede oplossing komt.
+
De opmerking van D66-wethouder Paul de Rook op 11 oktober, dat de plannen zich nog in een vroeg voorstadium bevinden, klopt dus niet. Liever had het WCG gezien dat hij de woonbootbewoners had verzekerd dat zij zich geen zorgen hoeven te maken en dat er een goede oplossing komt.
 +
 
 +
 
 +
'''Gevaarlijke situaties door tijdelijke omleiding'''
 +
 
 +
Vanaf eind oktober is het fietspad aan de westkant van het kanaal gestremd vanwege werkzaamheden. De grote stroom brommers en fietsers baant zich nu een weg over het paadje dat Julianaweg heet, met zeer gevaarlijke en opgewonden situaties tot gevolg.
 +
Het WCG heeft wethouder Paul de Rook op 2 november gevraagd hiervoor zo snel mogelijk maatregelen te treffen om ongelukken te voorkomen. De wethouder heeft toegezegd Groningen Bereikbaar hiervoor te benaderen.
 +
 
 +
 
 +
'''Gemeente neemt contact op met bewoners Julianaweg'''
 +
 
 +
De tijdelijke omleiding is opgeheven en de rust is enigszins teruggekeerd, ook omdat het fietspad naar Haren nu is afgesloten voor ombouw tot de fietssnelweg die in maart 2018 zal worden opgeleverd. Begin december: de bewoners hebben de gemeente uitgenodigd om op locatie gezamenlijk naar een oplossing te zoeken. Het WCG schuift ook even aan.
 +
 
  
  
 
[http://www.woonschepencomite-groningen.nl/index.php/Waterbewoners_Julianaweg_bezorgd_over_fietssnelweg_tussen_loopplank_en_schuur (lees meer)]
 
[http://www.woonschepencomite-groningen.nl/index.php/Waterbewoners_Julianaweg_bezorgd_over_fietssnelweg_tussen_loopplank_en_schuur (lees meer)]

Versie van 3 dec 2017 om 15:18

2 november 2017


Uit de plannen voor de fietssnelweg Assen-Groningen langs het Noord Willemskanaal blijkt dat er in Groningen wellicht woonboten moeten verdwijnen. De fietssnelweg kan niet direct naast de woonboten aangelegd worden omdat deze dan niet meer bereikbaar zijn. Kennelijk zijn alleen fietsen toegestaan op de snelweg. Daarom wordt overwogen om de woonboten dan maar weg te halen. Dat is op te maken uit deze presentatie van (alweer) landschapsarchitecten, deze keer H+N+S uit Amersfoort. Met fietstunnels onder de bruggen door lijkt niets te gek voor dit "iconische fietspad". De plannen voor het hele traject in de stad Groningen zijn hier te vinden.

De gemeente Groningen bleek niet op de hoogte van de plannen om eventueel woonboten te verwijderen en was dan ook zeer onaangenaam verrast. Het blijkt namelijk al heel lastig om nieuwe ligplaatsen te vinden ter compensatie van de ligplaatsen die men wil opheffen in de Diepenring in het kader van de onlangs vastgestelde Watervisie.

Inmiddels heeft begin oktober een tweede werksessie plaats gevonden waarvoor ook de betrokken woonbootbewoners zijn uitgenodigd. Die zijn vooral verbijsterd, ook omdat er vrijwel niets met de door hen aangedragen varianten is gedaan.


Eerste deel fietssnelweg wordt binnenkort aangelegd

Het WCG heeft op 13 oktober de fasering van de aanleg van de fietssnelweg opgevraagd bij de projectleiding.

Het eerste deel (transferium Haren - Ketwich Verschuurlaan) komt dit voorjaar gereed. Het vervolg langs de Julianaweg richting centrum wordt op zijn vroegst een jaar daarna aangepakt en wellicht pas veel later. Het wordt een erg lastig en kostbaar tracé en mogelijk volgen er vertragende procedures.

Er zullen dus uiterlijk in het voorjaar verkeersvertragende of -werende maatregelen moeten komen voor de Julianaweg om ongelukken te voorkomen. De Julianaweg is een smal pad direct in het verlengde van de fietssnelweg. Het wordt intensief gebruikt door wandelaars, joggers, gewone fietsers, skaters, spelende kinderen en honden, ouderen met rollators en bewoners die voortdurend oversteken tussen schuur en schip. Snelverkeer is er niet toegestaan (onverplicht fietspad) maar is nu al een probleem dankzij (snor-)brommers en speed-pedelecs waartegen niet opgetreden wordt. Met ongelukken tot gevolg.

Maar wie is daarvoor verantwoordelijk ? De gemeente (beheerder) of de provincie (eigenaar) ? De kans bestaat dat beide partijen naar elkaar gaan wijzen... en dat er niets gebeurt.

De opmerking van D66-wethouder Paul de Rook op 11 oktober, dat de plannen zich nog in een vroeg voorstadium bevinden, klopt dus niet. Liever had het WCG gezien dat hij de woonbootbewoners had verzekerd dat zij zich geen zorgen hoeven te maken en dat er een goede oplossing komt.


Gevaarlijke situaties door tijdelijke omleiding

Vanaf eind oktober is het fietspad aan de westkant van het kanaal gestremd vanwege werkzaamheden. De grote stroom brommers en fietsers baant zich nu een weg over het paadje dat Julianaweg heet, met zeer gevaarlijke en opgewonden situaties tot gevolg. Het WCG heeft wethouder Paul de Rook op 2 november gevraagd hiervoor zo snel mogelijk maatregelen te treffen om ongelukken te voorkomen. De wethouder heeft toegezegd Groningen Bereikbaar hiervoor te benaderen.


Gemeente neemt contact op met bewoners Julianaweg

De tijdelijke omleiding is opgeheven en de rust is enigszins teruggekeerd, ook omdat het fietspad naar Haren nu is afgesloten voor ombouw tot de fietssnelweg die in maart 2018 zal worden opgeleverd. Begin december: de bewoners hebben de gemeente uitgenodigd om op locatie gezamenlijk naar een oplossing te zoeken. Het WCG schuift ook even aan.


(lees meer)