01-02-2011 Werkatelier luidt tweede fase project Wonen op het Water in

Uit Woonschepen Comite Groningen
Versie door KlaasKoetje (Overleg | bijdragen) op 23 feb 2012 om 15:24 (Nieuwe pagina aangemaakt met 'Vandaag is een werkatelier gehouden in de Remonstrantse Kerk. Dit vond plaats in het kader van het project Wonen op het Water dat tot een nieuw en beter waterbeleid in…')

(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken

Vandaag is een werkatelier gehouden in de Remonstrantse Kerk. Dit vond plaats in het kader van het project Wonen op het Water dat tot een nieuw en beter waterbeleid in de stad Groningen moet leiden. Het doel van het werkatelier was om met gemeente-ambtenaren en ondernemers die iets met water hebben, te onderzoeken hoe de stad er in 2025 uit kan zien.

Opvallend was dat gedurende de ochtend en middagsessies er op hoofdlijnen weinig meningsverschillen bestaan tussen bewoners en ondernemers over het gebruik van het openbaar vaarwater. Het lijkt er juist op dat de gemeente de afgelopen jaren de partij is geweest die vooral veel dwarsboomt. Gedurende de dag bleek echter dat er met name bij de planologen en stedebouwkundigen een verandering was waar te nemen. Suggesties om met name het Hoendiep vanaf de ringweg tot aan Hoogkerk, Meerstad, het Winschoterdiep ter hoogte van de Euroborg en het Reitdiep ter hoogte van Paddepoel als serieuze kanaalvakken voor ligplaatsen te zien, werden unaniem opgetekend. Vanaf een tekening tot realisatie is een lange weg maar dat er mogelijkheden zijn om de te verwachten knelpunten op te lossen zijn er.

Een van de interessante plannen die ter tafel is gekomen, zowel in de werkgroepen van het project Wonen op het Water als tijdens dit werkatelier, is het realiseren van een maritiem centrum in Westpoort, het nieuwe industriegebied voorbij Hoogkerk. Idee daarachter is om alle werfachtige activiteiten te concentreren in zo'n centrum. Dat zou betekenen dat bijvoorbeeld de werfactiviteiten vanuit de Scandinavische havens verplaatst worden. Dit zou passen in het streven van de gemeente om het gebied rond de Scandinavische havens in de (nabije) toekomst te bestemmen voor bewoning. Een ontwikkeling die ook al op gang is gebracht door de aanleg van de Sontbrug die een rechtstreekse verbinding moet gaan vormen tussen de stad en Meerstad.