Klussenplaats voor woonboten verdient meer aandacht: verschil tussen versies

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 6: Regel 6:
  
 
* De [http://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/f/f9/2010-07-28_Voorwaarden_Gebruik_Klussenplaats.pdf voorwaarden bij het gebruikscontract] zijn hier en daar onbegrijpelijk en zeer klant-onvriendelijk. Ze lijken vooral bedoeld voor bedrijfsmatige klanten, die daar helemaal niet thuishoren, en getuigen van weinig inzicht in de klussende bootbewoner. Als je deze voorwaarden letterlijk neemt is klussen op de klusplaats zelfs verboden en kun je voor het minste of geringste een bekeuring van €500,- krijgen (vastgelegd in de gebruikersovereenkomst).  
 
* De [http://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/f/f9/2010-07-28_Voorwaarden_Gebruik_Klussenplaats.pdf voorwaarden bij het gebruikscontract] zijn hier en daar onbegrijpelijk en zeer klant-onvriendelijk. Ze lijken vooral bedoeld voor bedrijfsmatige klanten, die daar helemaal niet thuishoren, en getuigen van weinig inzicht in de klussende bootbewoner. Als je deze voorwaarden letterlijk neemt is klussen op de klusplaats zelfs verboden en kun je voor het minste of geringste een bekeuring van €500,- krijgen (vastgelegd in de gebruikersovereenkomst).  
 
  
 
Het WCG stelt voor om deze voorwaarden te herzien: gebruiksvriendelijk en begrijpelijk.
 
Het WCG stelt voor om deze voorwaarden te herzien: gebruiksvriendelijk en begrijpelijk.

Versie van 23 mrt 2015 om 13:35

Groningen beschikt over een klussenplaats voor woonschepen. In 2010 is de klussensteiger in de Finse Haven opgeheven en is een locatie in het oude Winschoterdiep bij de Antwerpenbrug beschikbaar gesteld. De klussenplaats is bedoeld voor onderhoudswerkzaamheden aan woonschepen uit de stad Groningen die op hun eigen ligplaats niet of lastig uitgevoerd kunnen worden danwel overlast veroorzaken. In eerste instantie ging het vooral om schepen uit de Noorderhaven. Mede door oneigenlijk gebruik van deze klussenplaats is dit fenomeen wat in verval geraakt. Het WCG stelt voor om de komende tijd de klussenplaats opnieuw op de kaart te zetten: duidelijkheid over de status (bestemmingsplan), tijdsduur en de gebruikskosten.

  • Er bestaat een overeenkomst voor het gebruik van de klussenplaats, maar daarin wordt niet duidelijk wat de kosten van het gebruik zijn. Ook zijn de elektriciteitskosten niet vast te stellen. Er blijkt geen eenduidige gebruiksduur te bestaan die voor alle gebruikers geldt. De status van dit gebruikerscontract is onduidelijk: het is niet vastgesteld door het college of de gemeenteraad.

Het WCG vindt dat het gebruik van de klussenplaats in de Verordening Openbaar Vaarwater vastgelegd moet worden. Voor gebruikers die al Roerende Zaak Belasting of liggeld betalen (b.v. in de Noorderhaven) zouden de kosten beperkt moeten blijven tot het elektriciteitsgebruik. Het opknappen van schepen zonder overlast te veroorzaken zou aangemoedigd moeten worden door de beschikbaarheid van een aantrekkelijke klussenplaats.

  • De voorwaarden bij het gebruikscontract zijn hier en daar onbegrijpelijk en zeer klant-onvriendelijk. Ze lijken vooral bedoeld voor bedrijfsmatige klanten, die daar helemaal niet thuishoren, en getuigen van weinig inzicht in de klussende bootbewoner. Als je deze voorwaarden letterlijk neemt is klussen op de klusplaats zelfs verboden en kun je voor het minste of geringste een bekeuring van €500,- krijgen (vastgelegd in de gebruikersovereenkomst).

Het WCG stelt voor om deze voorwaarden te herzien: gebruiksvriendelijk en begrijpelijk.