Wet verduidelijking voorschriften woonboten: verschil tussen versies

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken
 
(171 tussenliggende versies door 4 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
* [http://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/5/5b/2016-03-25_Wet_verduidelijking_voorschriften_Woonboten.pdf pdf-printer versie]
 
  
  
23 maart 2016 . . . . . . [http://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/d/d4/2016-03-23_Wet_verduidelijking_voorschriften_woonboten.pdf '''Wetsvoorstel verduidelijking voorschriften woonboten'''] . . . . . . . . .[http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/wetsvoorstellen/detail?id=2016Z06185&dossier=34434 (bron)]
+
'''Woonboten, de Woningwet en het Bouwbesluit'''
  
 +
De Raad van State heeft in 2014 en 2015 geoordeeld dat een woonboot ook als bouwwerk moet worden gezien. De uitspraken van de Raad van State hadden tot gevolg dat alle woonboten met een ligplaatsvergunning illegaal waren geworden. Woonboten vielen immers niet onder het bouwbesluit en waren niet omgevingsvergunningplichtig. 
  
'''Laatste nieuws:'''
+
Minister Blok werd door de uitspraak van de Raad van State gedwongen om de Woningwet aan te passen. Dat is in mei 2015 als concept wetsvoorstel openbaar geworden. Vervolgens heeft er een internetconsultatie plaats gevonden. Ook het WCG heeft bij die gelegenheid een [https://www.woonschepencomite-groningen.nl/index.php/Reactie_WCG_op_wijzigingsvoorstel_Woningwet reactie] ingestuurd. De internetconsultatie heeft tot enige aanpassingen geleid, waarna het aangepaste concept in oktober 2015 ter advies aan de Raad van State is voorgelegd. Het definitieve wetsvoorstel is op 23 maart 2016 gepresenteerd. Op 20 december 2016 heeft de Tweede Kamer unaniem ingestemd met het wetsvoorstel. Op 24 januari 2017 was het wetsvoorstel een hamerstuk in de Eerste Kamer. De wet Verduidelijking Voorschriften Woonboten is sinds 1 januari 2018 van kracht.
 +
 +
1 januari 2018 . . . . . . [https://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/d/d4/2016-03-23_Wet_verduidelijking_voorschriften_woonboten.pdf '''Wet verduidelijking voorschriften woonboten en Memorie van Toelichting'''] . . . .[https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/34434_wet_verduidelijking (bron)]
  
* 12-04-2016 [http://www.tweedekamer.nl/vergaderingen/commissievergaderingen/details?id=2016A01368 Inbreng wetsvoorstel in de Kamercommissie op dinsdag 19 april]
+
* [https://www.woonschepencomite-groningen.nl/index.php/2018_Informatie_over_nieuwe_woonbotenwet '''Informatie over de woonbotenwet en de situatie in Groningen''']
  
* 03-04-2016 [[WCG beziet hoe Noorderhaven in nieuwe wet past]]
 
  
* 03-04-2016 [[Klaas Koetje: laat ligplaatsvergunning opgaan in de omgevingsvergunning]]
+
'''Hoofdpunten bestaande woonboten'''
 
 
* 01-04-2016 [[Informele reactie Cor Goudriaan op de samenvatting en interpretatie van het WCG]]
 
 
 
* 31-03-2016 [http://www.corgoudriaan.nl/bouwwerk-verduidelijking-voorschriften-woonboten-bouwbesluit.html Beschouwing over het wetsvoorstel door Cor Coudriaan (advocaat gespecialiseerd in wonen op het water)]
 
 
 
 
 
 
 
'''Samenvatting WCG, hoofdpunten bestaande woonboten'''
 
  
 
* Het wetsvoorstel maakt onderscheid tussen varende en niet-varende woonboten.
 
* Het wetsvoorstel maakt onderscheid tussen varende en niet-varende woonboten.
Regel 25: Regel 18:
 
* Niet-varende woonboten (watervilla's, woonarken, scharken) worden aangeduid als bouwwerk en hebben daarom een omgevingsvergunning nodig, anders zijn het illegale bouwwerken.
 
* Niet-varende woonboten (watervilla's, woonarken, scharken) worden aangeduid als bouwwerk en hebben daarom een omgevingsvergunning nodig, anders zijn het illegale bouwwerken.
  
* Varende woonboten worden omschreven als schepen gebruikt voor verblijf en "bestemd en gebruikt voor de vaart". Deze schepen worden niet aangeduid als bouwwerk en kunnen worden gezien als tussencategorie. Ze worden wel vrijgesteld van het Bouwbesluit maar niet van de omgevingsvergunning.
+
* Varende woonboten worden omschreven als [https://www.woonschepencomite-groningen.nl/index.php/Woonboten_bestemd_en_gebruikt_voor_de_vaart "schepen voor verblijf en bestemd en gebruikt voor de vaart"]. Deze schepen worden niet aangeduid als bouwwerk zijn niet omgevingsvergunningplicht en worden vrijgesteld van het Bouwbesluit. Voor deze schepen verandert er niets. In Groningen geldt dit in principe voor de schepen in de Noorderhaven, een haven waar uitsluitend varende schepen zijn toegestaan.
 
 
* Alle legale, niet-gedoogde woonboten krijgen automatisch een omgevingsvergunning.
 
  
* De ligplaatsvergunning wordt gelijkgesteld met de omgevingsvergunning.
+
* De ligplaatsvergunning wordt gelijkgesteld met de omgevingsvergunning, hierdoor krijgen alle legale, niet-gedoogde woonboten automatisch een omgevingsvergunning.
  
 
* De voorwaarden voor de ligplaatsvergunning blijven van kracht en gelden ook voor de omgevingsvergunning.
 
* De voorwaarden voor de ligplaatsvergunning blijven van kracht en gelden ook voor de omgevingsvergunning.
  
* Schepen die geen ligplaatsvergunning of -ontheffing nodig hadden (zoals in de Noorderhaven) worden gelijkgesteld aan bouwwerken met een omgevingsvergunning.
+
* Niet-varende woonboten die geen ligplaatsvergunning of -ontheffing nodig hadden worden gelijkgesteld aan bouwwerken met een omgevingsvergunning.
  
 
* Indien een ligplaatsvergunning in tijd begrensd is dan geldt deze beperking ook voor de omgevingsvergunning.
 
* Indien een ligplaatsvergunning in tijd begrensd is dan geldt deze beperking ook voor de omgevingsvergunning.
 
* Er wordt gestreefd om de wet per 1 januari 2017 in te laten gaan.
 
 
  
 
'''Overgangsrecht'''
 
'''Overgangsrecht'''
  
 
Voor bestaande woonboten met een ligplaatsvergunning verandert er niets zolang de woonboot niet vervangen wordt door nieuwbouw. Verbouwing of vervanging door een reeds bestaande woonboot blijft mogelijk, in principe onder dezelfde voorwaarden die nu gelden, zonder aan de technische voorwaarden van het Bouwbesluit te hoeven voldoen. Er zal dan een nieuwe omgevingsvergunning afgegeven moeten worden.
 
Voor bestaande woonboten met een ligplaatsvergunning verandert er niets zolang de woonboot niet vervangen wordt door nieuwbouw. Verbouwing of vervanging door een reeds bestaande woonboot blijft mogelijk, in principe onder dezelfde voorwaarden die nu gelden, zonder aan de technische voorwaarden van het Bouwbesluit te hoeven voldoen. Er zal dan een nieuwe omgevingsvergunning afgegeven moeten worden.
 
 
'''Varende woonboten'''
 
 
Om als varende woonboot aangeduid te worden zijn een aantal beoordelingscriteria opgesteld die niet allemaal tegelijk van toepassing hoeven te zijn. De criteria lijken ruim te zijn genomen, bepalend zijn ([http://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/9/91/2016-03-23_Memorie_van_toelichting.pdf Memorie van Toelichting], p3):
 
 
- de vorm van het casco en het materiaalgebruik;
 
 
- de bedoeling waarmee het schip oorspronkelijk is of wordt gemaakt;
 
 
- de aanwezigheid van voortstuwing of aandrijving (al dan niet indirect);
 
 
- de aanwezigheid van een stuurinrichting;
 
 
- de zichtlijn vanuit de stuurinrichting; of
 
 
- of het schip gebruikt mag worden om mee te varen op grond van de Binnenvaartwet
 
 
Bij het laatste criterium valt te denken aan het verplichte Certificaat van Onderzoek voor (onder andere) schepen vanaf 20 meter lengte.
 
 
Hoewel in de Memorie van Toelichting wordt verwezen naar het belang om historische schepen vrij te stellen van de eisen van het Bouwbesluit, is "historisch schip" geen voorwaarde op zich geworden. Met de zes genoemde, niet-cumulatieve criteria ligt het voor de hand dat een gemiddeld varend woonschip wordt bedoeld. Ons inziens worden de termen "historisch" en "beroepsmatig" bewust vermeden in de beoordelingscriteria.
 
 
Verwarrend is dat op p12 van de Memorie van Toelichting sprake is van een cumulatieve eis: ''In de uitzondering is uitdrukkelijk gekozen voor de bewoording dat het gaat om schepen die bestemd zijn voor de vaart en worden gebruikt voor de vaart, om uitdrukking te geven aan het feit dat het gaat om schepen die kunnen varen en daadwerkelijk varen ook al is dat slechts af en toe. Het gaat hier dus om een cumulatieve eis. Daarmee ontstaat ook met betrekking tot deze schepen rechtszekerheid.''
 
 
 
'''Noorderhaven'''
 
 
Schepen die geen ligplaatsvergunning of -ontheffing nodig hadden (zoals in de Noorderhaven) worden gelijkgesteld aan bouwwerken met een omgevingsvergunning.
 
De wetswijziging betekent waarschijnlijk het definitieve einde van de Noorderhaven als vrijhaven. De schepen raken nog vaster met de haven verbonden dan ze al waren, zodat er feitelijk sprake zal zijn van een woonschepenhaven. Van belang voor de haven kan zijn of de aanwezige schepen als niet-varend of varend (wel of geen bouwwerk) gaan worden aangeduid. De criteria ''"de vorm van het casco en het materiaalgebruik"'' en ''"de bedoeling waarmee het schip oorspronkelijk is gemaakt"'' zouden misschien al voldoende kunnen zijn om praktisch alle woonboten in de Noorderhaven tot varend woonschip te verklaren.
 
Verder is de vraag hoe met de plaatsgebondenheid van de omgevingsvergunning zal worden omgegaan: krijgen alle schepen een vaste plek in de haven ?
 
 
  
 
'''Verordening Openbaar Vaarwater'''
 
'''Verordening Openbaar Vaarwater'''
  
 
De consequenties voor de Verordening Openbaar Vaarwater zijn nog niet helemaal duidelijk. De gemeente kan eisen van welstand voor niet-varende woonboten opnemen in de welstandsnota, hierbij zal dan overgangsrecht van toepassing zijn. Voor varende woonboten zou de Verordening ongewijzigd van kracht kunnen blijven.
 
De consequenties voor de Verordening Openbaar Vaarwater zijn nog niet helemaal duidelijk. De gemeente kan eisen van welstand voor niet-varende woonboten opnemen in de welstandsnota, hierbij zal dan overgangsrecht van toepassing zijn. Voor varende woonboten zou de Verordening ongewijzigd van kracht kunnen blijven.
 
 
'''Aantal ligplaatsen'''
 
 
Alle legale woonboten in Groningen krijgen een omgevingsvergunning. De discussie over het behoud van 434 vaste ligplaatsen lijkt hierdoor achterhaald. Meerstad, de Noorderhaven: alle woonboten kunnen nu meegeteld worden. Het totale aantal ligplaatsen zal opnieuw moeten worden vastgesteld en volgens het gemeenteraadsbesluit uit 2010 niet mogen afnemen. Groningen kent immers geen uitsterfbeleid. Uitbreiding van het totale aantal ligplaatsen zal voor het WCG echter onverminderd een speerpunt blijven gezien de lange wachtlijst en de populariteit van wonen op het water.
 
 
  
 
'''Kansen'''
 
'''Kansen'''
Regel 94: Regel 45:
  
 
- voor nieuw aan te leggen ligplaatsen kunnen betere afspraken gemaakt worden, o.a. met betrekking tot welstand.
 
- voor nieuw aan te leggen ligplaatsen kunnen betere afspraken gemaakt worden, o.a. met betrekking tot welstand.
 
  
 
'''Open vragen'''
 
'''Open vragen'''
Regel 101: Regel 51:
  
 
- wat zijn de gevolgen voor de uitgiftesystematiek van nieuwe ligplaatsen ?
 
- wat zijn de gevolgen voor de uitgiftesystematiek van nieuwe ligplaatsen ?
 
- is het nog reëel om te denken aan nieuwe, beperkt overdraagbare, persoonsgebonden ligplaatsen ? Is daar nog behoefte aan ?
 
 
- is er behoefte aan nieuwe, in tijd begrensde ligplaatsen ?
 
  
 
- wordt het onbruikbare begrip "authentiek schip" overbodig nu het door de wetgever waarschijnlijk afdoende is omschreven als ''"schepen gebruikt voor verblijf en bestemd en gebruikt voor de vaart"'' ?  
 
- wordt het onbruikbare begrip "authentiek schip" overbodig nu het door de wetgever waarschijnlijk afdoende is omschreven als ''"schepen gebruikt voor verblijf en bestemd en gebruikt voor de vaart"'' ?  
Regel 111: Regel 57:
  
  
   
+
'''Overzicht 2014-2018'''  
'''Op deze pagina zullen we de laatste ontwikkelingen en inzichten blijven publiceren.'''
+
 
 +
* 04-12-2018 [https://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/f/fa/2019-12-04_Voorbereidingsbesluit_Openbaar_Vaarwater_2019.pdf Voorbereidingsbesluit Bestemmingsplan Openbaar Vaarwater 2019]
 +
* 11-05-2018 [[Gemeentelijke inloopavond op woensdag 16 mei over actualisering regels voor wonen op het water]]
 +
* 05-04-2018 [https://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/d/dd/2018-04-05_Gemeentelijke_bewonersbrief_inventarisatie_en_proefproces.pdf Gemeentelijke brief over proefprocedure en inventarisatie Noorderhaven]
 +
* 04-03-2018 [https://www.woonschepencomite-groningen.nl/index.php/Proefprocedure_Noorderhaven_onvermijdelijk_na_debat_in_de_gemeenteraad '''Proefprocedure Noorderhaven onvermijdelijk''' na debat in de gemeenteraad]
 +
* 21-02-2018 [[Teleurstellend debat in de gemeenteraad over de Noorderhaven]]
 +
* 14-02-2018 [https://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/8/8d/5_stand_van_zaken_watervisie_onderzoek_varend_drijvend_bijlage_br_raad.pdf Onderzoek inventarisatie drijvende bouwwerken en varende schepen in Groningen]
 +
* 07-02-2018 [[Bespreking Noorderhaven in de raadscommissie Ruimte en Wonen]]
 +
* 30-01-2018 [https://www.woonschepencomite-groningen.nl/index.php/Bezorgde_bewoners_Noorderhaven_weigeren_medewerking_aan_inventarisatieronde "Bezorgde bewoners Noorderhaven weigeren medewerking aan inventarisatieronde"]
 +
* 27-01-2018 [https://www.woonschepencomite-groningen.nl/index.php/Noorderhaven:_gemeente_en_WCG_blijven_het_oneens_over_gevolgen_nieuwe_woonbotenwet '''Nieuwsbrief Noorderhaven:''' gemeente en WCG blijven het oneens over gevolgen nieuwe woonbotenwet]
 +
* 19-01-2018 [https://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/d/de/DVHN-20180120-Opinie-_Wat_is_toch_een_varend_schip.pdf Dagblad van het Noorden: Wat is toch een varend schip ?]
 +
* 15-01-2018 [[Verschil van inzicht tussen WCG en een aantal Noorderhavenbewoners]]
 +
* 12-01-2018 [https://www.woonschepencomite-groningen.nl/index.php/Gemeente_Groningen_met_nieuwe_woonbotenwet_op_ramkoers_in_de_Noorderhaven '''Persbericht WCG:''' "Gemeente Groningen met nieuwe woonbotenwet op ramkoers in de Noorderhaven"]
 +
* 12-01-2018 [https://www.youtube.com/watch?v=6uBfNhSca8s Reportage OOGTV over Noorderhaven en de nieuwe wet]
 +
* 04-01-2018 [https://www.woonschepencomite-groningen.nl/index.php/Nieuwsbrief_WCG:_gevolgen_van_de_nieuwe_woonbotenwet_voor_de_Noorderhaven Nieuwsbrief WCG voor de Noorderhaven: gevolgen van de nieuwe woonbotenwet]
 +
* 04-12-2017 [https://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/b/b6/2017-12-04_Noorderhavenbrief_Gemeente.pdf Brief gemeente voor Noorderhavenbewoners: gevolgen nieuwe wet en aankondiging handaving]
 +
* 04-12-2017 [https://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/2/24/2017-12-04_Nieuwsbrief_WCG_Noorderhaven.pdf Nieuwsbrief WCG voor de Noorderhaven: Opgelet er is een nieuwe wet!]
 +
* 21-11-2017 [https://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/f/ff/2017-11-21_Informatieblad_Drijvende_Bouwwerken.pdf '''Nieuwe woonbotenwet samengevat in informatieblad''']
 +
* 16-11-2017 [https://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/4/42/Voorbereidingsbesluit_Openbaar_Vaarwater.pdf Raadsvoorstel Voorbereidingsbesluit Openbaar Vaarwater vanwege nieuwe woonbotenwet]
 +
* 09-08-2017 [https://www.woonschepencomite-groningen.nl/index.php/Alleen_daadwerkelijk_varende_woonschepen_vallen_niet_onder_nieuwe_woonbotenwet '''Alleen daadwerkelijk varende woonschepen vallen niet onder nieuwe woonbotenwet''']
 +
* 13-06-2017 [https://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/0/0f/2017-06-09_Rijksoverheid_over_Bouwbesluit_Woonboten.pdf '''Rijksoverheid: bestaande woonboten vallen helemaal niet onder het Bouwbesluit''']
 +
* 09-06-2017 [https://nos.nl/artikel/2177351-soepeler-regels-voor-nieuwe-woonboten.html NOS vat nieuwe wetgeving samen]
 +
* 16-05-2017 [[Wijziging bouwbesluit: eigenaar bepaalt over varend woonschip, niet de gemeente]]
 +
* 23-03-2017 [https://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/c/c3/VLOT-maart-2017-Bouwbesluit-en-nieuwe-wet-maart-2017.pdf Woonbootadvocaat Cor Goudriaan in Vlot: Varende woonschepen hebben geen omgevingsvergunning nodig]
 +
* 23-03-2017 [[Discussie over de status van varende woonschepen door wetswijziging]]
 +
* 10-02-2017 [[Wet Voorschriften Woonboten 1-1-2018 van kracht]]
 +
* 17-01-2017 [[Wet verduidelijking voorschriften woonboten hamerstuk in Eerste Kamer]]
 +
* 22-12-2017 [http://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/1/1d/2017-12-12_Verslag_TK-debat_Wet_verduidelijking_voorschriften_woonboten.pdf Verslag Tweede Kamer debat van 12 december]
 +
* 20-12-2016 [[Tweede Kamer unaniem voor wet wijziging voorschriften woonboten]]
 +
* 18-12-2016 [[Wettelijke status ligplaats blijft onduidelijk; PvdA-D66 motie vraagt om helderheid]]
 +
* 23-06-2016 [https://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/f/ff/2016-06-23-_Nota_naar_aanleiding_van_het_verslag.pdf Minister Blok beantwoordt vragen Kamercommissie]
 +
* 21-04-2016 [https://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/f/fe/2016-04-21_Verslag_kamercommissie_Wetsvoorstel_woonboten.pdf Bespreking wetsvoorstel in de Kamercommissie (verslag)]
 +
* 14-04-2016 [https://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/5/53/2016-04-14_Reactie_LWO_voor_Kamercommissie.pdf Reactie Landelijke Woonboten Organisatie (LWO) op wetsvoorstel]
 +
* 12-04-2016 [https://www.tweedekamer.nl/vergaderingen/commissievergaderingen/details?id=2016A01368 Inbreng wetsvoorstel in de Kamercommissie op dinsdag 19 april]
 +
* 03-04-2016 [[WCG beziet hoe Noorderhaven in nieuwe wet past]]
 +
* 01-04-2016 [https://www.woonschepencomite-groningen.nl/index.php/Informele_reactie_Cor_Goudriaan_op_de_samenvatting_en_interpretatie_van_het_WCG Reactie Cor Goudriaan op de samenvatting en interpretatie van het WCG]
 +
* 31-03-2016 [https://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/4/41/2016-03-31_Cor_Goudriaan_over_wetsvoorstel_woonboten.pdf Beschouwing over het wetsvoorstel door Cor Coudriaan (advocaat gespecialiseerd in wonen op het water)]
 +
* 08-11-2015 [https://www.woonschepencomite-groningen.nl/index.php/Ligplaatsvergunningen_toch_niet_omgezet_in_omgevingsvergunningen '''Ligplaatsvergunningen toch niet omgezet in omgevingsvergunningen''']
 +
* 09-10-2015 [https://www.woonschepencomite-groningen.nl/index.php/Goed_nieuws:_Varende_woonschepen_hoeven_niet_te_voldoen_aan_het_bouwbesluit '''Goed nieuws''': Varende woonschepen hoeven niet te voldoen aan het Bouwbesluit]
 +
* 21-09-2015 [https://www.ruimtelijkekwaliteit.nl/informatief/publicaties/item?id=18 "Een dek is geen dak", Jasper de Haan (federatie Ruimtelijke Kwaliteit)]
 +
* 07-06-2015 [https://www.woonschepencomite-groningen.nl/index.php/Reactie_WCG_op_wijzigingsvoorstel_Woningwet '''Reactie WCG op wijzigingsvoorstel Woningwet''']
 +
* 13-05-2015 [https://www.woonschepencomite-groningen.nl/index.php/Ingrijpende_wetswijziging_voorgesteld_voor_woonboten,_internetconsultatie '''Ingrijpende wetswijziging voorgesteld voor woonboten, internetconsultatie''']
 +
* 17-09-2015 [https://www.woonschepencomite-groningen.nl/index.php/Advocaten_bezorgd:_Bouwbesluit_niet_toepassen_op_woonboten Advocaten bezorgd: Bouwbesluit niet toepassen op woonboten]
 +
* 03-06-2015 [https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RVS:2015:1749 Raad van State: Verordening niet verbindend door uitspraak 16 april 2016]
 +
* 25-02-2015 [[Nieuwe uitspraak Raad van State bevestigt dat een niet varende woonboot een bouwwerk is]]
 +
* 01-07-2014 [https://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/d/de/2014-07-_01_bijlage_1_gedoogkader_woonboten.pdf Gedoogkader Amsterdam naar aanleiding van uitspraak Raad van State]
 +
* 27-06-2014 [[Alle woonboten nu formeel illegale bouwwerken, minister werkt aan nieuwe wetgeving]]
 +
* 02-06-2014 [https://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/0/07/2014-06-02_Brief_Gemeente_Amsterdam_aan_minister_Blok.pdf Brief van de gemeente Amsterdam aan minister Blok: uitspraak Raad van State veroorzaakt problemen]
 +
* 18-04-2014 [[Uitspraak Raad van State kan verstrekkende gevolgen voor woonboten hebben]]

Huidige versie van 1 mrt 2021 om 23:51


Woonboten, de Woningwet en het Bouwbesluit

De Raad van State heeft in 2014 en 2015 geoordeeld dat een woonboot ook als bouwwerk moet worden gezien. De uitspraken van de Raad van State hadden tot gevolg dat alle woonboten met een ligplaatsvergunning illegaal waren geworden. Woonboten vielen immers niet onder het bouwbesluit en waren niet omgevingsvergunningplichtig.

Minister Blok werd door de uitspraak van de Raad van State gedwongen om de Woningwet aan te passen. Dat is in mei 2015 als concept wetsvoorstel openbaar geworden. Vervolgens heeft er een internetconsultatie plaats gevonden. Ook het WCG heeft bij die gelegenheid een reactie ingestuurd. De internetconsultatie heeft tot enige aanpassingen geleid, waarna het aangepaste concept in oktober 2015 ter advies aan de Raad van State is voorgelegd. Het definitieve wetsvoorstel is op 23 maart 2016 gepresenteerd. Op 20 december 2016 heeft de Tweede Kamer unaniem ingestemd met het wetsvoorstel. Op 24 januari 2017 was het wetsvoorstel een hamerstuk in de Eerste Kamer. De wet Verduidelijking Voorschriften Woonboten is sinds 1 januari 2018 van kracht.

1 januari 2018 . . . . . . Wet verduidelijking voorschriften woonboten en Memorie van Toelichting . . . .(bron)


Hoofdpunten bestaande woonboten

  • Het wetsvoorstel maakt onderscheid tussen varende en niet-varende woonboten.
  • Niet-varende woonboten (watervilla's, woonarken, scharken) worden aangeduid als bouwwerk en hebben daarom een omgevingsvergunning nodig, anders zijn het illegale bouwwerken.
  • Varende woonboten worden omschreven als "schepen voor verblijf en bestemd en gebruikt voor de vaart". Deze schepen worden niet aangeduid als bouwwerk zijn niet omgevingsvergunningplicht en worden vrijgesteld van het Bouwbesluit. Voor deze schepen verandert er niets. In Groningen geldt dit in principe voor de schepen in de Noorderhaven, een haven waar uitsluitend varende schepen zijn toegestaan.
  • De ligplaatsvergunning wordt gelijkgesteld met de omgevingsvergunning, hierdoor krijgen alle legale, niet-gedoogde woonboten automatisch een omgevingsvergunning.
  • De voorwaarden voor de ligplaatsvergunning blijven van kracht en gelden ook voor de omgevingsvergunning.
  • Niet-varende woonboten die geen ligplaatsvergunning of -ontheffing nodig hadden worden gelijkgesteld aan bouwwerken met een omgevingsvergunning.
  • Indien een ligplaatsvergunning in tijd begrensd is dan geldt deze beperking ook voor de omgevingsvergunning.

Overgangsrecht

Voor bestaande woonboten met een ligplaatsvergunning verandert er niets zolang de woonboot niet vervangen wordt door nieuwbouw. Verbouwing of vervanging door een reeds bestaande woonboot blijft mogelijk, in principe onder dezelfde voorwaarden die nu gelden, zonder aan de technische voorwaarden van het Bouwbesluit te hoeven voldoen. Er zal dan een nieuwe omgevingsvergunning afgegeven moeten worden.

Verordening Openbaar Vaarwater

De consequenties voor de Verordening Openbaar Vaarwater zijn nog niet helemaal duidelijk. De gemeente kan eisen van welstand voor niet-varende woonboten opnemen in de welstandsnota, hierbij zal dan overgangsrecht van toepassing zijn. Voor varende woonboten zou de Verordening ongewijzigd van kracht kunnen blijven.

Kansen

De eerste indruk is dat het wetsvoorstel zeker een aantal kansen biedt:

- de rechtszekerheid van waterbewoners kan worden verbeterd.

- de gemeente kan eindelijk gaan ingrijpen bij onveilige situaties op kamerverhuurboten.

- voor nieuw aan te leggen ligplaatsen kunnen betere afspraken gemaakt worden, o.a. met betrekking tot welstand.

Open vragen

Voor alle bovenstaande conclusies houdt het WCG een slag om de arm en er blijven genoeg vragen over, zeker in het licht van nieuw te formuleren beleid voor wonen op het water in Groningen:

- wat zijn de gevolgen voor de uitgiftesystematiek van nieuwe ligplaatsen ?

- wordt het onbruikbare begrip "authentiek schip" overbodig nu het door de wetgever waarschijnlijk afdoende is omschreven als "schepen gebruikt voor verblijf en bestemd en gebruikt voor de vaart" ?

- zullen de bizarre criteria voor verwaarlozing in de Verordening Openbaar Vaarwater als technische eisen eindelijk naar de prullenbak verhuizen ?


Overzicht 2014-2018